16 december 2012

Världens Sista Befrielse

näst näst näst näst näst sista luckan
ur Ljusilias Julkalender





Drömde att någon precis hade hängt sig framför ögonen på oss. Det visade sig vara för tre sekunder sedan. Vi tänkte först skita i hans fasoner, men naturligtvis klättrade vi upp i det ynkliga trädet. Därifrån försökte vi lyfta mannen och snurra upp hans halsduk. När vi krånglat loss honom levande, då började mannen bråka som om han ville döda oss. Eller mig, för nu verkade min vän ha försvunnit från platsen. Säkert bara för att tillkalla hjälp? Mannen fäktades som för livet. Jag var ändå ovanligt övertygad om att vi gjort någonting riktigt gott. Det skulle förr eller senare visa sig. Men förstod hur hårt det kan kännas : att inte ens få lyckas med att misslyckas leva. Däremot klarade mannen galant av att motarbeta varenda ansats till medkännande frågor från min sida. Förmodligen var han ännu mer arg på sig själv än jag nu började bli. Var förvånad att jag knappt kände rädsla. Hursomhelst väldigt skönt att slippa vidare inblandning eller missförstånd när samhället snart skulle träda in på scenen... Underbart när jag vaknade upp ur drömmen! Vilket han kanske aldrig gjorde ur sin...?










wWw

Inga kommentarer: