4 december 2012

Labyrint mitt i vitt

Fjärde Luckan ur Ljusilias Julkalender 





1

det blinkar en stjärna
besynnerligt blå
på vitaste mark där hon går


2

månskenet blåser runt
över snö
över snö


3

mitt i vitt
anar jag ditt stearin
yr av stillhet


4

skrider vi in
i skinntorra porten
med magnetiska hårstrån
till ett tempel av tyg

här bor ej hormonerna
blott mormor med madonnan
men vargarna river renarna redan
ut ur kåtan kliver


5

vem hittar liv kvar i vinterns labyrinter?
var hörs vårt korus ur munnar av korinter?
vilkas mössor slinter?


6

tar hon av sig
tolv par tunna strumpbyxor,
tre tjocka jackkoftor;
står hon nu naken
i snön
mitt i vitt
i några hisnande sekunder,
innan hon sätter
på sig konkarongen
igen


7








8

drömde jag var i ett dataspel
där hisskorgar slöt sig om kroppen
likt tunga gripklor;
för varje var jag tvungen att gissa
vilket väderstreck som skulle öppna sig -
ifall rätt for korgen upp
närmare min familj
ifall fel for korgen ner


9

närmare kriget
drunknar vår Ubåt
inunder dessa isblock


10

nu
bortom all aska
kan anden
gömma sitt ljus


11

vitt
inuti
vitt

lyser nästan lila
likt lyrik


12

världens sista labyrint
var inte sista
är bara mitt i
nästa labyrint
en doft av hyacint
i samma labyrint









eLe

Inga kommentarer: