[mina bidrag till vad som blev eller inte blev debatt på facebook]
Sett de mörka dockorna bli censurerade ur
tomteverkstan, medan de andra sorterna fick vara med. Bland de mest
idiotiska dragen från kulturmaffian...
Att
omvandla våra traditioner kan va bra ibland, men att gå in och peta i
färdiga filmer osv tycks mig höjden av hybris. Visst det är mer än
svenska initiativ bakom, fast förundransvärt ofta agerar vi
"förebilder".
Så sant F., frågan blir vad som blir kvar...? ...om man
omfriserar en skapelse efter varje tidsålders åskådning. Snövit i
fulla sin längd 1937 var redan då ett fantastiskt brott mot de
kortare idealen för animerat. Och det är först sedan vi nu kunnat
bevittna hela originalfilmerna hemma som jag tycker det återigen
känns riktigt meningsfullt att se dessa menlösa utsnitt (som
påminnelser om något mer). Möjligtvis att det under 80-talet och
tidigare hade funnits rimligare skäl att censurera sånt som få kunde
skaffa sig jämförande bilder av...
Nåväl, det nya(?) för vår "upplysta" kultur förefaller vara att gå
in och göra egna små utsnitt mitt i saker, med helt annat syfte än
förkortandets. Jag skulle inte vilja att de texter jag skriver idag
presenteras om sjuttiofem år i någon form som politiker eller
tankepoliser gallrat fram - hellre då inte visas alls (eller små
citat). Konstaterar också att det knappast är Walt Disney själv som
klivit ned från himlen och godkänt dessa ingrepp - vilket skulle
varit mer OK.
För
övrigt har du S. (samt Sjöström) en poäng i att nuvarande
seder redan är relativt konstruerade, och i början möttes av
fruktan för grovt traditionsmissbruk (som förr eller senare
alltid kommer att bli besannad). Dock från detta verkar
personer dra helt olika sorts slutsatser...
...min att sådan
process borde få ha sin individuella och/eller folkliga gång,
omvandlas med visst motstånd. Och då måste källorna bevaras
intakta - för att vi på sikt ska ha möjlighet att veta vad det
är som man "hyste fördomar om" då... eller lika gärna vad det
är som vi missförstår nu hos dessa. Dessutom gäller det humor,
och sådan kommer alltid att kunna uppfattas himla olika.
Sedan
kan man alltid barnförbjuda hela programmet om det bedöms
rymma alltför övermäktig symbolik. Nu är risken snarare, i
både Tintin- och Kalle Anka-fallet, att tilltagen får motsatt
effekt än sympati-växandets. Eftersom vi upplever oss skrivna
på näsan!
Hur kan förbud mot vissa symboler eller uttryck få
någon att sluta tänka på dem?! När allt redan finns i omlopp
sedan länge tillbaka...
Då är det väl mänskligare att samtala
om tolkningarna?! (en hermeneutisk intention som du vurmar för, samtidigt som du ställer dig utanför all förståelse
av den tradition du har noll intresse för...?)
S, du har redan lyckats upplysa mig om att det är
Disney-bolagets egna ingrepp :) Dock tror jag knappast det rör sig
om någon snilleblixt de kom på. Förmodligen har de valt strategin
för att undvika hamna i dåligt ljus i media el dyl.
Annars kan jag förstå hur figurcensur etc utgör en ringa andel av
världens problem. Det är bara det att saken får långt större
betydelse i och med att man fokuserar på små bortklipp. Varför gör
man just det? När dessa dessutom tas upp i många större medier mm,
som du visar här - då ökar riskfaktorn kapitalt att vi hänvisar till
scenerna med olika sorts hätska känslor som man sa sig vilja
förebygga.
Jag befarar att styrande skikt låter genomföra sådant här för att
provocera konflikt, konflikt som man sedan för in sin egen åskådning
som lösning på. Men jag kan förstås vara ute och cykla i detta fall...
wWw
24 december 2012
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar