24 december 2012

Bortplockade Dockor

[mina bidrag till vad som blev eller inte blev debatt på facebook]



Sett de mörka dockorna bli censurerade ur tomteverkstan, medan de andra sorterna fick vara med. Bland de mest idiotiska dragen från kulturmaffian...


Att omvandla våra traditioner kan va bra ibland, men att gå in och peta i färdiga filmer osv tycks mig höjden av hybris. Visst det är mer än svenska initiativ bakom, fast förundransvärt ofta agerar vi "förebilder".


Så sant F., frågan blir vad som blir kvar...? ...om man omfriserar en skapelse efter varje tidsålders åskådning. Snövit i fulla sin längd 1937 var redan då ett fantastiskt brott mot de kortare idealen för animerat. Och det är först sedan vi nu kunnat bevittna hela originalfilmerna hemma som jag tycker det återigen känns riktigt meningsfullt att se dessa menlösa utsnitt (som påminnelser om något mer). Möjligtvis att det under 80-talet och tidigare hade funnits rimligare skäl att censurera sånt som få kunde skaffa sig jämförande bilder av...


Nåväl, det nya(?) för vår "upplysta" kultur förefaller vara att gå in och göra egna små utsnitt mitt i saker, med helt annat syfte än förkortandets. Jag skulle inte vilja att de texter jag skriver idag presenteras om sjuttiofem år i någon form som politiker eller tankepoliser gallrat fram - hellre då inte visas alls (eller små citat). Konstaterar också att det knappast är Walt Disney själv som klivit ned från himlen och godkänt dessa ingrepp - vilket skulle varit mer OK.


För övrigt har du S. (samt Sjöström) en poäng i att nuvarande seder redan är relativt konstruerade, och i början möttes av fruktan för grovt traditionsmissbruk (som förr eller senare alltid kommer att bli besannad). Dock från detta verkar personer dra helt olika sorts slutsatser...

...min att sådan process borde få ha sin individuella och/eller folkliga gång, omvandlas med visst motstånd. Och då måste källorna bevaras intakta - för att vi på sikt ska ha möjlighet att veta vad det är som man "hyste fördomar om" då... eller lika gärna vad det är som vi missförstår nu hos dessa. Dessutom gäller det humor, och sådan kommer alltid att kunna uppfattas himla olika.


Sedan kan man alltid barnförbjuda hela programmet om det bedöms rymma alltför övermäktig symbolik. Nu är risken snarare, i både Tintin- och Kalle Anka-fallet, att tilltagen får motsatt effekt än sympati-växandets. Eftersom vi upplever oss skrivna på näsan!

Hur kan förbud mot vissa symboler eller uttryck få någon att sluta tänka på dem?! När allt redan finns i omlopp sedan länge tillbaka...

Då är det väl mänskligare att samtala om tolkningarna?! (en hermeneutisk intention som du vurmar för, samtidigt som du ställer dig utanför all förståelse av den tradition du har noll intresse för...?
)



S, du har redan lyckats upplysa mig om att det är Disney-bolagets egna ingrepp :) Dock tror jag knappast det rör sig om någon snilleblixt de kom på. Förmodligen har de valt strategin för att undvika hamna i dåligt ljus i media el dyl.

Annars kan jag förstå hur figurcensur etc utgör en ringa andel av världens problem. Det är bara det att saken får långt större betydelse i och med att man fokuserar på små bortklipp. Varför gör man just det? När dessa dessutom tas upp i många större medier mm, som du visar här - då ökar riskfaktorn kapitalt att vi hänvisar till scenerna med olika sorts hätska känslor som man sa sig vilja förebygga.

Jag befarar att styrande skikt låter genomföra sådant här för att provocera konflikt, konflikt som man sedan för in sin egen åskådning som lösning på. Men jag kan förstås vara ute och cykla i detta fall...





wWw

Inga kommentarer: