27 december 2012

13 utsnitt från 2012 : Trebent Entré


(Re)mixade från vitt skilda texter som jag tycker mig hitta en vit tråd i. Första raderna är från början av året och sista från slutet...



1

Egentligen den enda enorma skillnaden består i att alla har blivit trebenta. Stenbockarna har blivit trebenta, skalbaggarna har blivit trebenta, sjöjungfrurna har blivit trebenta. Vi valde att få ha tre armar istället för tre ben... Även medaljonger med tre sidor började 2013 bäras av de mest kreativa kvinnorna, som strax också uppvisade tre stjärthalvor. Under flera månader kände jag mig kluven och längtade tillbaka...


2

I trapphallen möts man av en gammal clown i svart trikådräkt som jag tror mig känna igen. Hans hemskt ostyriga, vita hår balanserar ultimat de magiskt kontrollerade gesterna. Vi blir inbjudna till cykelförrådet, i vad som nu har blivit ett hyreshus med oanade höjder.


3

Kommer fram till stupet där man måste hoppa ned till arenan full med tomma läktare. Säkert inte högre än några meter?! Men omvägen tillbaka runt allt kommer få genvägens skönhet hit att förblekna. Så är det värt risken att förstöra benen mot stenblocken?!


4

en nöjd pojke
på ostabil stol
med uppsträckta armar håller
Solen



5

Sköldpaddan i trappgränden

hör kyrkklockor välva sig högt över stenblocken

når faktiskt tornet först
fastän först när det ligger i ruiner dock


6

Det är ännu oklart vad du dog av. Vi gör noggranna undersökningar, följer till synes skilda spår som leder in och ut ur din död. Den har lokaliserats till södra Frankrike... Den stora bruna resväskan som du hann packa ett par hundra gånger före du dog, den har vi strax packat upp samtliga gånger. Analysen visar att somliga saker återkommer jämt. Det rör sig framför allt om chokladkakor, kravatter, anteckningsböcker med öronvaxpärmar, inspelade stycken, total avsaknad av ost, dussinvis med näsdukar, tarotkort, filmstjärnor, extra batterier till kameran etc etc.


7

Raketen liknar en katedral från tidig renässans, omgärdad med hypermoderna ramper. Hur många våningar har de egentligen hittat på? Allt från minnesmaskin och duschkabin till filmstudio och automatisk kock ska inkvarteras i det där tornet! Som tur är tar biblioteket ingen plats numera.


8

Ett enda år
fast redan så stor som dig själv

på två bakben
berättar du för Buddha

om gudomens djupaste ljud


9

en fot i fontänen

en fot på människomark

ett ben i Alphaville

ett ben på älvasten


10

min högra hand håller sig orörlig
väl medveten om
att minsta rubbning kan ödelägga
hela livet

min vänstra hand håller på och
blinkar och blixtrar
gör små nervösa utfall som ville den bita tag i
någon



11

Terminalen var en förskräckligt stor katedral och alla vakterna skulle kräva Teresias visum som hon hade hemma i badrumsskåpet. Men till hennes största förvåning satt där blott en sköldpadda i biljettluckan och undrade varför Teresias magnetremsa var så skrynklig. Likafullt fick hon bekräftat att ditresan var godkänd - värre skulle det säkerligen bli med utresan igen. Tänk om mormor hade glömt slå på sin pekskärmsmobil - då skulle inga trådar i världen förmå rädda flickan tillbaka från vargens gap.


12

Mina drömmar handlar hellre om rådjursflickor och renkvinnor, men vi befinner oss hopplöst långt ifrån städerna. Alla våra oroliga föreställningar har till sist lockat hit hela flocken av hungriga varghonor. ...Nu när inte minsta hus passerat revy på fyra-fem år, måste jag äntligen lära mig hur terrängen är uppbyggd. Björnbacke, min broder och fiende, har tjatat om kartläsning och blocktolkning alltsedan vi startade.


13

Snön ledde rakt igenom mera snö, och jag råkade komma in i Mumindalen. Nu märktes det visserligen inte så tydligt. Endast en hemul var ute och letade efter gamla glasögon till sin samling. Fyrtio minusgrader fyllde mina frysta långkalsonger, men jag huttrade inte det minsta som jag skulle ha gjort ifall det regnat. Hemulen vågade sig hursomhelst på att mixtra lite med mumintrollens båtar, när de nu låg så tryggt uppdragna och täckta av snömassor. Varje morgon observerade jag hemulen medan han gick igenom allt tänkbart och otänkbart material.





wWw

Inga kommentarer: