första volymen
genom de Tolv Lärodjuren
Fröken Älva Älgskogs instruktioner
Mina älskade lärodjur! Nu skola vi skriva en självbiografisk text
för Antares räkning. Ni får berätta om varsin bok som han skrev i
eller läste i skrev i under sin skoltid. Själv ger jag följande
bakgrund som exempel på hur vi lämpligast spökskriver, som om vi
vore Antares vår skapare i egen person:
"Märker hur mitt liv kommit att vänja mig vid att själv välja varje
bok jag läser eller skriver, på sin höjd låta någon vän avgöra.
Minns emellertid skoltiden som märkligt magisk, ehuru de böcker vi
läste ur eller skrev i i regel kom från högre ort och landade på
bänken (eller plockades upp ur bänken på bestämda tider). Dem kunde
man minsann inte upphöra med att studera mitt i, ty dessa böcker var
obligatoriska. Med andra ord fortsatte de att öppna sig under en hel
termin minst. De flesta sorterna här utspelade sig under mellan- och
lågstadiet, under ledning av två helt olika lärarinnor. Börjar med
att gestalta åtta böcker som jag har bästa minnena av. Avslutar med
fyra som jag har värsta minnena av."
Ragnar Rådjur väljer
SKRIVBOKEN
"Under hela grundskolan fanns hiskeligt massa varianter av
anteckningsböcker. Varje bar identiteten hos sitt ämne. Först i
gymnasiet ersattes de med flexiblare kollegieblock, men då försvann
en del av magin. Som "skrivbok" tänker jag på den sort där vi fick
fantisera fram varsin historia. En lektion kunde frambringa rentav
tio sidor med mysteriös humor som jag ännu sällan visste mig
besitta. Tog emot i början, jämt nervöst att man skulle läsa upp
sedan, hur väl emottaget det än brukade bli. Blev extremt suddigt
och kladdigt, ett decennium före datorernas intåg. Men ju närmare
den utmätta tidens slut, desto mera ville jag fortsätta skriva. Helt
tvärtemot den allmänna skolkänslan, där utringningen brukade bli
befriaren från tvång istället för undanryckaren av möjligheter.
Måste varit inkörsporten till sommarlovets deckargåtor som jag
hellre skrev och läste än upplevde."
Skölda Skeppspadda väljer
VAD VAR DET JAG LÄSTE?
"Smått förståelsemässiga frågor på små berättelser som jag har
glömt...? Texterna var förmodligen inga litteraturhistoriska, i.o.m.
att vi nyligen hade lärt oss läsa överhuvdtaget. Kusin till LÄSA
TYST-böckerna, vilka medförde tidig grammatisk gymnastik inom
svenska språket. Låg flera volymer längre fram än vissa kamrater.
(Det kändes som att klara av levels i ett dataspel som alla spelade
- ifall vi hade anat då vad datorer var för något.
Game&Watch-spelen hade inga nya banor såvitt jag minns, bara
stegrad svårighetsgrad). Igelkott respektive uggla på omslagen vill
jag minnas. GRAMMATIKBOKEN kom dock senare och utgjorde hälften av
vilket språk det än gällde. Fastän jag alltid läser långsammast så
har jag ofta varit snabbast på att komma fram till gångbara svar."
Björn "Getabocken" Berg väljer
VAD-DU-VILL-BOKEN
"Häri fick man göra precis vad man ville, vilket i regel innebar att
vi ritade med färgkritor. Jag och Björn gav roliga uppslag till
varann, jämförde ofta våra snabba teckningar av gubbar som gjorde
olika sporter. Sedan skulle fröken likafullt godkänna det man
skapat. Fast jag tror ingen någonsin vågade hitta på något som
skulle blivit utrivet...? (inte i sin egen bok i varje fall)."
Erika Ekorre väljer
MATTEBOKEN + RÄKNEBOKEN
"Också en oändlig serie där man avancerade genom hjärnkorridorerna i
minst fyra väderstreck... Frökens stora R var alltid lika roliga att
se bland alla siffrorna. De första räkneböckerna var bäst, på så vis
att man fick rutor att skriva ner svaren direkt i läromedlet. Senare
satt man och översatte problemen från ett slitet manus till en rutig
ekvationsbok, och därpå fick man konsultera facit helt på egen hand.
Kunde varit kul om det rört sig om kulturella och musikaliska
tolkningar."
Fårever Bäver väljer
PSALMBOKEN
"Den var lika blodfärgad som BIBELN och hade till stor del väldigt
vackra stycken i sig. Kunde rentav rysa under allsången till frökens
lilla tramporgel. I kyrkbänkarna upptäckte vi att de hade drivor av
samma bok, som jag aldrig plöjt hela. Däremot kan vår fröken
teoretiskt sett ha tagit oss igenom både Bibeln och BRÖDERNA GRIMMS
SAGOR"... ...andlöst ändlösa stunder med händerna på bänklocket och
stearinljus på katedern. Fröken var helt ofarlig, men ville nog ta
tillfälle att inympa i oss en smula sensmoraler via grymt skön
nyfikenhet."
Pescatore Scorpioni väljer
KOMPENDIET I SEX- O SAMLEVNAD
"Komplement till BIOLOGIBOKEN inklusive ingående teckningar. Nu blev
människohonan minst lika spännande som djuren hade varit. Trots att
det skulle dröja fler år än för de allra flesta(?) innan jag miste
oskulden, var jag den som hade flest rätt på provet. Annars lyckades
jag lägga mycket på minnet inom många ämnen, men här var intresset
dessutom på topp!"
Råtta Trollerot väljer
PLÅNBOKEN
"Grunnar på när det kan ha varit som man började ha plånbok med sig
till skolan? Hurpass behövdes den? Peng till någon godisbit kunde
man fått med sig i fickan lika gärna. Ryggsäck bar jag jämt, och
nycklarna i snodd fastsydd i mjukisbyxorna. Lånekortet började jag
dra aktiv nytta av först i fjortonårsåldern. EN VÄRLDSOMSEGLING
UNDER HAVET var under ett jullov då den första riktigt omfattade
skönlitteratur som jag tog mig igenom utanför skoluppgifterna. I
samma veva som utskrivna bibliotekskvitton kom sen de magnetiska
busskorten, men bankomatkort behövde jag först under
militärtjänsten. Kort på personer var inte fel att kunna bära med
sig - det här var nämligen långt före digitalkamerornas och
mobilernas tid."
Gris "Grodan" Granris väljer
GLOSBÖCKERNA
"Jo, de blev många. Oftast små gula grejer som fylldes med såväl
tyska som engelska glosor. Kopiering från läromedlen för egna
händer, vilket jobb egentligen, men ovanligt roligt hur vi behövde
en ny hela tiden!! Perfekta att plocka med sig överallt för att
förhöra varandra! Förbannar emellertid att jag aldrig läste franska
eller spanska mens tid var."
Gerhard Grävling väljer
GEO-ANTEN o OÄ-HÄFTEN
"Geografisk anteckningsbok, komplement till Kartboken som avhandlas
i kommande volym, och diverse häften inom OÄ-ämnena, där vi
ordagrant fick skriva ner vad läraren sa eller vad som redan stod på
svarta tavlan (som f.ö. inte var svart). Ingen av dessa varianter av
"-anter" gick till historien, eftersom jag aldrig öppnade dem igen
efter läxförhöret - eller om vi hade "prov" redan på mellanstadiet??
Just geo-anten innefattade förmodligen en skriftlig form av de
opoetiska ramsor vi fick rabbla med samhöriga tätorter tills dessa
verkligen låg där i minnet... (Skulle också gärna haft bättre minnen
av en sorts reseskildring av Sverige, som dessvärre ingalunda var
Holgerssons. Hade kikhosta en halv december och fick under jullovet
ta ikapp de missade bitarna. Här började det för en gångs skull
kännas riktigt motigt.)
Och det högst orienterande ämnet HISTORIA hade kunnat vara riktigt
spännande - ifall jag fattat vilka kulturella drag som låg bakom
vilka sammanhang. Först nu blir historia alltmer hisnande
oemotståndligt, ju mer den intetsägande namn- och årtalsexercisen
blandas upp med förmåga att greppa hela kartan av epoker."
Himla Humla väljer
SKRIVSTILSBOKEN
"En tunn och avlång sak, innehöll långt mindre information än en
serietidning. Likt förbannat blev man aldrig klar med den - kanske
för att man suddade så ofta? Ordet skulle bli så likt förlagan som
möjligt. (Kringelikrokarna kunde vara nästan lika komplicerade som
G-klaven vi fick massproducera i NOTBOKEN.) Efter fyra rader var vi
i regel totalt tröttkörda, trots att 80-talets krav förmodligen var
åtskilligt snällare än 40-talets. Man kunde också fuska och göra
stilen lite större, så fanns där ej utrymme för ordet lika många
gånger som eljest."
Irene Reindeer väljer
FÖRSTA KYSSEN(??)
"Med jämna mellanrum fick vi från skolans bibliotek en vagn med
utvalda små romaner serverade till klassrummet. Varsin valfri liten
historia vi fick ta hem för att sedan referera inför klassen. En
gång hade jag aldrig varit närvarande vid själva urvalet. Märkte
till min fasa att de kysste varann i boken jag fått, ja, att det var
huvudtemat. Av blygsel eller skam tordes jag aldrig få fram ett ord
om vad boken handlade om. Så fröken försökte fråga ut mig. Fick ta
och visa upp omslaget, vilket inte gjorde mig mindre blyg eller
skamsen. Sex-sju år senare fick jag kosmiska insikter av en
essäsamling som jag inte heller visste hur jag skulle vilja framföra
offentligt, men då var det lättare att helt enkelt utebli."
Krabba Kabbalah väljer
ASTROLOGIBOKEN
"Definitivt ingen skolbok, men den värsta för skolans skull,
möjligen den bästa för mig? I brist på andliga psykologiböcker i
undervisningen tillhörde parapsykologiska fält mitt djupaste
studieområde under många år från slutet på åttan (och ända fram till
nyss. Nu testar jag hellre mindre fatalistiska, mer beteendemässigt
kreativa typologier). Jungiansk drömtydning ingick allt flitigare
bland mina privata ämnen, som plötsligt fanns gott om tid för sedan
jag började skolka under gymnasiets sista år. Dessförinnan hade det
varit totalt otänkbart att sitta ensam i biblioteket eller skogen
medan de andra hade obligatorisk lektion. Huruvida uteblivelsen var
orsaken till eller verkan av att jag upptäckte parapsykologi +
poesi, förblir oklart. Hursomhelst började jag bli en rollfigur i
NÄRVAROBOKEN. Denna skickades runt för att man själv skulle fylla i
sin frånvaro... Rättare sagt om ens närvaro uteblev så märktes det
att man var frånvarande."
(ingår även som Tionde Luckan i Ljusilias Julkalender)
wWw
10 december 2012
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar