Första Luckan ur Ljusilias Julkalender
Judas sitter med sitt exemplar av Ljusilias julkalender. Han håller
just på att öppna sista luckan. Sista luckan är höljd i skugga, ty
intill honom står madonnan och lyser på första luckan. Dock sista
luckan vill Judas öppna först, för så har han ju gjort jämt. Varför
skall man vänta på Jesusbarnet när han behövs just nu?! Judas
föreställer sig att luckan består av ett par blygdläppar. För man
dem åt sidorna så kommer allt man önskar. Men det här lär bli sista
året som han får någon kalender överhuvud taget. Ljusilia har haft
en djup pratstund med prästen. De kom fram till en ny pedagogisk
variant : att byta plats luckorna emellan. Det första som Judas får
syn på är en pepparkakskamel. Vad faan skall han med en kamel till?!
Rida bort till italienska katedraler och plocka med sig några
guldänglar hem...? Visserligen har varelsen sjyssta pucklar, men
ingalunda som en madonnas bröst.
Nu börjar Judas misstänka hur de har fifflat med rummet och tiden.
Han fiskar upp mobilen och mailar en undran till Jesus. Borde han
inte vara nyfödd i första luckan man öppnar och sedan sönderspikad i
sista?! Jovisst ligger det något i det, svarar Jesus, men du är ju
redan en rättså stor pojke, Judas! Du kan blicka åt olika håll, även
om luckorna följer en viss procedur. Det tycker Judas låter både
uppmuntrande och klokt. Så han klottrar ner en narr och lockar in
den i sista luckan. Då blir luckan naturligt den första, för narren
är nyfiken och har inget annat för sig nu. Och han har hört att i de
urromerska kvarteren bor både horor och madonnor. Då tar sig Judas
och narren en liten resa dit på motorkamelen. Väl inne i gränderna
känns det svårt att välja vem av alla dessa. Judas vill trots allt
ha ett gudomligt barn som bara madonnor kan ge. Narren nöjer sig med
något smådjävligare. Ingen av dem vill emellertid låta binda sig med
bibliska skinnband.
Prästen suckar och släpper kalendern rakt ned i dopfunten. Han tycks
ha glömt att han fyllde på den igår. Alla luckorna blöts upp
samtidigt och Ljusilia simmar mellan pelarraderna upp mot
orgelläktaren. Hon når allt närmare orgasm av all skön mosaik i
musiken. Snarare än Bach-kantater känns det som en mix mellan Joan
Baez och Judas Priest. Ljusilia älskar Jesus, så hemskt mycket att
hon tränger igenom kupolen och kysser hans far någonstans ovanför.
Spridda skvättar av hennes kärlek får prästen nöja sig med. Han
stapplar omkull på en relief i stengolvet. Där ligger prästen likt
en bortglömd hierofant, för ömt sin näsduk i cirklar över
huvudsvålen. Judas träder in från sakristian och räcker honom en
skål glöggvin med smak av svavlad äppelkanel. Men prästen ger den förtappade fria händer att
hälla drycken i dopfunten. Då mörknar katedralen en smula, medan
Ljusilias ben sjunker genom kupolen och landar grensle över
altarkorset. Det reser prästen på nytt.
wWw
1 december 2012
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar