5 december 2010

Puss på Plutonium o Naturligaste Uran

i min nya serie Kemisk Kärlek




Uran
ur jordskorpans undersidor sprungen

inför din teknologiska magi
känner jag mig ovan
och kluven

hur har
du kunnat bli helt livsfarlig?



Riktigt så allvarligt
kan jag knappast ha trampat
på alla dina helvetes älskvärda elektroner

ville ju bara
med all uppskattning
lyckas utvinna
lite bränsle
till mina kärnfulla uppfinningar
ur just din
underbara natur
som tydligen naturligt
har funnits här
redan
sedan jordens ursprung
slår du t o m Silver
i allmän förekomst



Atomerna dina
äro ruskigt tunga
i min vansinnigt aktiva radio
gungar de
sin tänjbart hårda metall
men faller lätt
isönder



Neptunium möjligtvis även kan anträffas
i rena naturen
på vår planet
plus potentiellt Plutonium
som med sina farligt
farligt farligt
plutande läppar
för en viss isotop har så ohyggligt lång halve-
ringstid

att passionens kyss skulle slockna
tidigast efter 24.000 år
om inte vi
dog först
av okontrollerad kåthet
trots
att ett par simpla pussar
nog lika gärna
kunde ha öppnat din Pandora-ask
på glänt










010

Inga kommentarer: