27 december 2010

Haren från Trä till Metall (levnad # 1)

2011 återkommer jag
enligt kinesiska zodiaken till Harens hemvist
men denna gång i kraftfullt fokuserad metall
istället för spiraliskt fantasi-spirande trä




Hare
du har ett hjärta av trä
det är även mitt
för jag föddes i ditt år
ditt mest hemmahöriga år
då håren fortfarande växte och
växte och växte
men mot slutet
när både eld och Drake skulle slunga sig in
och punktera träden
med punk.
Planterades sedermera
rikedomar av mer kollektivt individualiserade sorter
närmare jorden i stort
mindre flum-lummigt
förvandlades likt förbannat
skogen till siffror
fjärmare familjernas kosmos
skapades underskott på tallskott
trots tillskott på företag
har aldrig burit så gott om gröna kläder
i alla smaker från mint till marsipan-gran
som 1987
mitt första återseende med dina öron
när sommaren var som saftigast
fylldare av fynd
ändå friare och flexiblare än jag någonsin sprungit
var nog snarast, Hare
en ren reflex.
1999 iakttog du min första flykt
från universitetsfilosofin in
i lönearbetets traskande trygghet
medan jord
gjort sig gällande
då när pengar inte hade någonting
med kunskap att göra
än mindre med kultur
förutom för hela världen
vars brinnande band mitt trä-hjärta aldrig känt
gömmer sig skönt
smiter smidigt
i vad som påminner om Fiskarnas tecken
fastän Haren
inte gärna har djup nog
att hålla på med vatten
eller hälla relationer fram
och tillbaka
kutar hellre på
i all oförarglighet
tills det knakar
i stammarna.
Emellertid 2011
medan du nosar dig in
i metall-elementet
har jag chans
att inte bara växa och växa och växa och växa och växa och växa
utan också VÄXA
till en form mera målmedveten
ska vi skapa ett verktyg
som skär av
vissa kvistar
och hänger smycken
kring vissa
tillåts kompassnålen visa
huruvida det är stjärnbeströdda trädtoppar
eller algbeklädda vrak
som jag vill viga mitt
stora lilla liv åt.
Kanhända avslöjar aldrig arken
min sannaste arketyp
förrän 2035
när Haren åter skuttar in i trä
men då
i den begynnande trädan
har jag redan valt skepp
och avlövat barken.









010

Inga kommentarer: