14 december 2010

Klor leker Krokodil

[i serien Kemisk Kärlek]



Klor
du luktar bedårande plågsamt
Klor
din simskola har skänkt mig kalla kårar
likaså förlitan
på att jag klarar...
Klor
du såg mig till sist kråla
icke längre kräla
Klor
din lilla KROKODIL
å!
måste få göra kåta saker
med min kropp och med din
Klor
djupast nere
i bassängen dit ingen når
eller i ventilsystemet varifrån du smyger dig in
Klor
du är varken katt
eller orm
har varken klor
eller form
i värsta fall kloroform
men likafullt
Klor
är du hemskt klåfingrig
å giftgrön
som en ALIEN
[Chloros skall tydligen betyda
ljusgrön eller gulgrön
på grekiska]
men knappast får jag vår
i skallen när jag tänker på dig
Klor
hur förklarar du
att du är en gas
men likt förbannat flyter omkring
helt ogenerat i alla kranar
mediciner och bassänger
bland cykloper och folk?!
Klor
du visar du förmår ta kål
på åtskilliga levande
Kol-organismer
våra styvsyskon bakteriehärdarna
Klor
ingen klår din desinficeringsdrift
till vardags såväl som i krig
Klor
du skulle aldrig låta oss smittas av varandra
på sin höjd av dig
Klor
din klorin kan få
de snuskigaste saker helt kliniskt rena
Klor
kanske rår du inte för
att du dras till kloakerna
Klor
jag vet inte om du är riktigt klok
men det kissar jag i
Klor
du får mig ej å rodna
nej, jag blir likblek(t)
av din bakterie-bedövande behandling
för att inte säga dödande bra
Klor
du är icke fylld
varken med växtrikt klorofyll
eller alla elektroner du vill ha
Klor
varför bor du inte ihop med Bor?
Klor
lek att du är Krom
kom!
fernissa min hud med en kondom
Klor
det klär dig
att vara eller inte vara fantom
Klor
bakom min gasmask
vågar jag möta dina tårar
Klor
du sticker som svärd i näsborrarna
men med Natrium
blir du riktigt snällt salt
Klor
du är minsann en hal halogen
giftig i sig
låter ändå så många dig ingå
kemisk förening med dem
likaså jag
Klor
visserligen reagerar Fluor med fler
ämnen än vad du någonsin klarar av
Klor
du gör det dock lite hårdare
några smulor farligare
Klor
du kan få oss kåta
Klor
jag vill klia dina lår
Klor
du förstår att under den våta ytan
nere i det ännu våtare
där
i underlandets sköte
vill man tillåta sig
att vila några outhärdliga sekunder
Klor
i dina hallucinogena klor
du ökenblöta krokodil
för att åter stiga mot klokskapens trygga golv
Klor
mina tår når upp
och ner
Klor
jag tror den här dikten är klar.









010

Inga kommentarer: