12 december 2010

Kråmande Kramar Krom

[i serien Kemisk Kärlek]



å Krom!
du kråmar dig
och klamrar dig
så fast över varje yta
du kräver att få skydda

Över navkapslarna för du
dina fantomlika klor
som om de vore navlar
å du, Krom, så kåt
leker du med krampaktiga kromosomer

På kranarna vrider du varmt
får smutsiga kroppar å hamna i koma
passar på å kräla omkring
hårda lår och karosser
där rosten inte får bita

ja, du vill gärna göra det med Järn
åla dig kring Stål
tar du hand om allt syret
lockar luften till omedelbara molekyler
så att dina partners aldrig hinner slitas å åldras

å din egen oxideringsprocess
är så smart å smidig
att om du alls kan sägas rosta
så rostar du med fläckar så små
och bara i legering med din älskling



dock får du hård konkurrens
av Zink och Nickel
eller rentav de platinablonderade
som tycks guldplättera sina kontakter

så för å avleda deras uppmärksamhet
få Stål för egen hand
lurar du dit snoppar av koppar
som linkar med zinket
sen står där i bara mässingen
å drar i sina tromboner



Kom, Krom!
du kan krama mig istället
glömma alla under ytan så glåmiga problem
hos dina cro-magnon-människor
dessa jägare med hjärnbrist

Så hoppa upp och kråma dig
om mitt cykelstyre
det är styvt
å likafullt böjt
dessutom går jag å klurar på
å skaffa motor till hojen

Nå, då du jämt kramar någon
blir det så svårt å krama
bara dig
förkromande fantom
man skulle få ta dina offer på köpet
och det vill jag bara om
du som kvinna lovar å vara homo

å låta bli å kråla dig
om hela min kropp
för då din hinna stänger inne mina armar
blir det krångligt å krama
dig lika mycket
som du mig


Kanske är du inte den sötaste
som jag kommit i kontakt med
men du behövs för å förbränna socker
som jag satt i mig fruktansvärt gott om

å jag råmar av din blotta arom
flåsar utan krås
skänker jag dig knappast
krimskrams och kräm
på sin höjd någon saltkråka
eller jollrande skrolla
för någon pråm å segla ut i världen från
kan du bara drömma om

Ändå i koronan
den oförkromade (motor)cykelhjälmen
här ovan mitt kranium
bor lika mycket kärlek
som i Roms alla fontäner och vattenkranar
både kall och varm
å ännu mer gott om kravlös tid
än hos Kronblom









010

Inga kommentarer: