22 december 2010

Svavel avtänds vansinnigt snabbt...?

[vidare i serien Kemisk Kärlek]




Svavel
va kan det va som va fel...?


när du just tänt mitt ljus
så slocknar du




Så lätt som det går
kan det ändå varit rätt...?


jag har ju kontakten kvar med Syret
och är ingen satans pyroman




Svavel
man väljer inte att ta det svarta
förutan det vita

Man väljer att ta det piano.




Säg mig nu salvelsefullt
huru du sviker allenast för att förmå
tända mig på nytt




å så låter vi bli att svära över mina ordval
vänligtvis bara svara på tilltal!




Uppslagsboken har mage att påstå
hur du är helt smaklös
och inte minst luktlös

Vafasen?!
helt varligt frågar jag dödlige:

Vad är det då som luktar?!




ty dina synders lista brinner långt längre än en tändsticka:

gödsel
bekämpningsmedel
krut
hårdgummi
osv osv

ja, svavelsyra ska rentav föreställa
"den mest producerade kemikalien i världen"




Så kom inte här och sväva
och låtsas så väldans oskyldig
för det är helt oförsvavligt




minsann, Svarel
du inbillar dig att jag som bäst begick ett stavfel?!




nej, vill inte ta i dig med silkesvantarna ens
än mindre med skyddssalva




såvitt det inte råkar vara jag
som har fått halva världen om bockfoten




i sistnämnda fall ber jag
om din svalnade låga
att återuppstå sitt förlåtande sken
o aldrig mera inleda svartmålandet i frestelse
så och i naveln
såsom i havet
skänk mig vår kvällsliga glöd

Svavel









010

Inga kommentarer: