7 september 2009

uppkopplade spindelns poetnät

313

så testar jag för en gångs skull en nutida sångtext,
Regina Spektor och hennes (Hooked into) MACHINE
att göra svensk version av
=ingen ren översättning, snarast ren pastisch
fast inte pastisch på Spektors text
snarast på själva det som min version handlar om:
min och andras oavbrutna aktivitet på poeter.se
Presenterar [hennes originallyrik inom klamrarna] omlott




Mitt öga ser dubbelt
[My eyes are bi-focal]

Min hjärna har fingrar
[My hands are sec-jointed]

Jag lever av dagdröm
[I live in the future]

i min 80-tals dator
[in my pre-war apartment]

Och jag räknar applåder
[And I count all my blessings]

snor rim ur byrålåder
[I have friends in high places]

Uppgraderar mig var natt
[And I'm upgraded daily]

Trådlöst spinns detta nätverk
[All my wires without traces]



Uppkopplad poet
[Hooked into machine]

Hoppar aldrig ner
[Hooked into machine]

Poppis på poet
[Hoooked into machine]

poeter se
[I'm hooked into,]
Peter vet
[hooked into]

Uppkopplad poet
[Hooked into machine]

Hakar upp sitt gnet
[Hooked into machine]

Proppfull interpret
[Hooked into machine]

Prinsessor ser
[I'm hooked into]
hippt troll tre
[hooked into]
på ett
[machine]




Jag skapar min dagbok
[I collect my moments]

som en korrespondens med
[into a correspondence]

Strindberg, Gud eller Kafka
[with a mightier power]

som vill uppnå mitt tankdjup
[who just lacks my perspective]

Dock de saknar tangentbord
[and who lacks my organics]

så de spökskriver min blogg
[and who covets my defects]

Och jag bokmärkes sällan
[And I'm downloaded daily]

Redan sönderläst som Quixote...
[I am part of a composite]



Uppkopplad poet
[Hooked into machine]

Hoppar aldrig ner
[Hooked into machine]

Poppis på poet
[Hoooked into machine]

poeter se
[I'm hooked into,]
Peter vet
[hooked into]

Uppkopplad poet
[Hooked into machine]

Hakar upp sitt gnet
[Hooked into machine]

Proppfull interpret
[Hooked into machine]

Prinsessor ser
[I'm hooked into]
hippt troll tre
[hooked into]
på ett
[machine]




Allting skrivs för varandra
[Everything is provided]

Slukar min publik nu
[Consummate consumer]

del av flödens ordlek
[Part of worldly taking]

så fjär från Jordens öden
[Apart from worldly troubles]

Instängd i din bärbara dator
[Living in your pre-war apartment]

bankar likt en dödsdömd orator
[soon to be your post-war apartment]

Och du minns klart din framtid
[And you live in the future]

dess start
[It's here]

dess sol
[it's bright]

dess slut
[it's now]





















909

Inga kommentarer: