12 september 2009

månens ofridfulla gloria

313

Föreställde mig någon svensk sångerska som skriver sånger på engelska som ändå känns relativt svenska. Undrade vad som skulle hända om jag omvandlade en dylik artists lyrik till "modersmålet"... Så i begynnande höstkylans friska bett inatt lyssnade jag åter på Frida Hyvönen, och fastnade långt mer än förut för ett teaterscensliknande stycke, Sic Transit Gloria, där hennes magiska stämma sjunger till flygel och cello. Följer nu min version, en hemskt fri tolkning, av lyriken (som citeras efter varje vers, och kan innehålla spår av fel). Bör läsas ihop med musiken, som har en starkt känsligt dynamisk rytm; eljest faller nog flera rader sig platta.



I

Mot mig är månen ung
knappt hälften så klok
Bäst att hålla mig tillbaka
när jag trängs med min publik
För öppnar jag min bok
kommer allas blickar falla handlöst
hit

"I'm older than the moon
and twice as wild
Gotta keep myself together
as I make way through this crowd
for if I would breathe out
I would sweep everyone off their high, high
heels"


II

Nå, använd mig gärna
för min själ är störst
Förläst är snart hjärnan
Ändå har jag värsta sex
Låt oss glömma om imorgon
då min giftbägare tömts
Bara dröm!

"Now, won't you please use me
for my soul is grand
My brain's partly well-read[?]
and I'm excellent in bed
Let's forget about tomorrow
and the price upon my head
Let's forget"


III

Å, låt oss dansa
två grå marionetter
Speglar månen oss,
styr stjärnstrålars nät här [nätter]
Den ihärdiga jungfrun
går ut så evigt ung,
nyduschad, tätt under slocknad gloria
i livets gryning

"And let us dance
all stiff and athletic
Over us the moon
surrounded with stars
The consequent ascetics
stand out so young, so fresh
and modern, next to the fading glory
of all things living"


[Bridge]


Vart fenomen
hör till ett av tre sken
Vi har skönt
Vi har fult
Vi har halvintressant
Min älskling, jag frukar
hur vi tillhör det sista
instängda mellan
allt vi aldrig vågar mista

"Things in the world,
you divide them in three
It's the light
It's the dark
It's what comes in between
My love, I'm afraid
we belong to the latter
destined to dwell
in the midst of all matter"



Sen har vi sista versen
som jag helt enkelt hoppar över.
Och sen har vi tredje versen på repeat...



313

Inga kommentarer: