andra episoden ur deras SommarSkola
fröken Älva Älgskog instruerar
Mina älskade lärodjur! Medan människobarnen befinner sig på
sommarlov, så står ju skolbyggnaden totalt tom. Kom på att vi kan
flytta in vår undervisning där, istället för att hålla alltsammans
här i skogsdungen. Så idag får ni era första glimtar av en riktig
lektionssal! Äkta knastertorra korridorer skall leda oss dit in.
Somliga av er har säkert redan satt ett par tassar där, någon solig
söndagsmorgon eller under något regnigt sportlov. Fast nu har jag
fixat så att de låter bli att ringa i de värsta klockorna såfort vi
hoppar in genom fönstren. Vaktmästaren var inte alls ovillig att
trycka lite annorlunda på knapparna. Så nu får ni vara jäkligt
snälla och hitta varsin skolbänk som passar er!
Ty vi skall gå vidare med skrivandet efter lunch, eller rättare sagt
läsandet. Ur Antares osaliga skörd av texter, där söker ni rätt på
precis vad ni vill att det skall stå på era papper. Uppgiften är
idag att gestalta var var och en av er skulle bo - om ni bodde i en
mycket mänsklig miljö. Ni må tro att jag har blivit ombedd från
mossministeriet att vara hemskt tydlig med era uppgifter. Det
viktigaste nu är att boplatsen näppeligen är för djur, enbart för
människor. Fantisera er in i hur det är att bo där...
Men bli inte människor - fortsätt vara just de djur ni är!! Låter
det motsägelsefullt? Jo, vill jag lova! Ändå är det precis så som
människobarnens liv brukar vara, fullt av omöjligheter. Ofta
föreställer de sig att de är djur, att de är oss?! Åtminstone hittar
de på massvis av historier där det verkar som om vi har
huvudrollerna. Så nu skola vi kliva in i människornas boningar och
låtsas hur vi redan bor där!
Och för att ingen skall drunkna i Antares slott av smått lyriska
noveller eller vad det nu må vara, så måste det avsnitt ni väljer
vara tillkommet för ett par år sedan, på sin höjd tre. Precis som
förra veckan får ni komponera om stycket om ni vill, komprimera det
om ni kan. Ett eller annat ord får ändras, men var varsamma!
Människan måste känna igen sig när han kommer hem igen!
Fårever Bäver
i stora vita dörren
mellan lövsågar och
blodproppar, står pojken
jag?!
och luktar trät av andra livet
föddes hit in
ut ur sol
Elov Lo
Vi kom till en stad där allt var
gult. Husen var gula, gardinerna var gula, dörrknopparna likaså.
Alla cyklar gick i gult; det var det lag på. De som bodde här sades kunna se skillnad
på gult och gult. Solen
syntes inte bland allt det gula, men vi kände hur den fanns
överallt. Nätterna var naturligtvis gula de med, för ingen hade
lyckats stänga av solen.
Somliga cyklade ideligen omkring och fyllde i gul färg där det
möjligtvis saknades. Till
synes satt de flesta människorna och skrev gula siffror i gula
anteckningsblock. Vårt
uppdrag bestod i att införa någonting utöver det gula. Först
försökte vi finna de ansvariga för allt gult, men mer och mer
insåg vi hur gult låg i kulturens natur. Människornas hud
skvallrade visserligen om att rosa var den egentligare färgen, och
somliga ville visa mer än andra av sina rosa resurser.
Himla Humla
en remsa tältduk som luktar mysigt
en vällingflaska fylld med Mamas & Papas samlade samlingsalbum
söndersmälta i solen
två par för längesen rostade
brödskivor
små blädderböcker om stora
djur och sömniga leksaker
upp & nedvända sandhinkar med humlor under
en flöjt som någon stoppat
in en femkronorssedel i så det låter konstigt
ett skevt badmintonracket,
ombyggt till banjo
bärplockningshinkar fyllda
med svettband och näsdukar
ej längre innestängd
rullgardin som används som väckarklocka
julgransbarr som förblivit obortborstade ända in i juli
ett korsord med helt fel
ord i
protokoll för pilkastning
som aldrig blev avgjord
en aldrig begagnad bilnyckel som tappade bort sin numera helt
opolerade Opel
en stol som kommer att spricka nästa gång någon sätter sig på den
passerar alltsammans över
gräsmattan
i sitt sammelsurium av sommar
Knottra "Snigelkotten" Hutter *
[* Råtta Trollerot har fått förtrolla sig till denna flicka. För hon
fick så rysligt mycket material att bita i, djupt under
trottoarerna, att hon glömde sig och gnagde sig i svansen istället
för rötterna. Så nu ligger sju åttondelar av Råtta på sjukhus, medan
svansen är fullt sysselsatt med att spy upp sig och sy ihop sig till
ett nytt djur.]
MapYHzia
satt i sin farkost och for fram genom rymdens labyrint. Det gick
fint. Ständigt skiftade skeppskabinen färg, alltefter karaktären
hos de himlakroppar hon närmade sig. Ibland fjärmade hon sig.
Under alla omständigheter skulle MapYHzia strax ha utforskat
hela universum. Högst 149 år till och hon skulle vara helt
färdig! Ty nu befann sig rymdskeppet inne i univerums allra
mittersta regioner. Här ville allting upphöra, ty här hade
allting börjat.
MapYHzia tog sig ytterligare en tugga av fantasifrukten. Rymdskeppets
ryttarinna hade aldrig någonsin sett sin farkost utifrån. Ty hon
hade fötts därinne i kabinen. Aldrig hade färden stannat upp så
hon kunnat kliva ut. MapYHzia
gissade att farkostens omärkliga metaller var stöpta till någon
sorts triangulär form. Ett vagt
minne ägde MapYHzia av hur mamma och pappa klätt på sig
astronautdräkter, kopplat ihop sig med navelsträngar och hoppat
ut genom vakuumslussen. Själv skulle hon nog våga, men tyckte
det var dumt att testa samma procedur. Försvann hon så fanns ju
ingen kvar - emedan de
hade varit två, och hon bara var en.
Nuförtiden var MapYHzia sällan rädd för isolationen. Under
första århundradet hade hennes ensamhet närmast kvävt henne.
Under andra årtusendet hade skamfyllda hånskratt nafsat henne i
ryggmärgen. Numera hade den människotomma rymden så gott som
upphört med sitt stirrande in i MapYHzias skeppshytt. Vare sig
dess ögon var projektioner, spöken eller renaste verkligheten,
så visste hon att hon drev sig allt närmare nollpunkten. Hon
hade insett att ensamheten inte alls var särskilt ensam.
Dessutom kunde det faktiskt finnas någon annan som åkte omkring
likadant som hon. Ja, det måste det ju göra - vore genomlöjligt
annars!
Gerhard Grävling
Här har någon stoppat in en hel
människa. Den ligger på hyllorna, i regel en i taget. Rör det sig
om vederbörande själv eller en annan person?? Mellan tassarna håller människan en
dammig nyckelknippa, som gick det enkelt att komma in men knappast
ut. Tillståndet varierar från död till uppspelt. Vi ser hur overallens form tyder på en
skådis, av den flexiblaste sorten? En tillkämpad vanlighet vilar bedrägligt
över skådisens välstyrda leende. Tusentals tomma russinpaket
skräpar bland buteljerna. I ett förråd förra året såg vi en
liknande konstitution. Vi var på vippen att offentliggöra
upptäckten, men sånt får förrådsinnehavaren ombesörja.
Dessutom står härinne och hänger :
två spretiga tandborstar (som aldrig fått känna på samma mun)
ett par utslagna träpjäser (från totalt olika spel)
en baddräkt och en kostym (tätt slingrade om varandra)
en oljefläck som blandat sig i ett nagellack (sexigt som faan)
två tomkartonger (den ena
tommare än den andra)
två identiska usb-minnen (vilket som innehåller backup eller
original har man glömt)
ett par klädnypor (som ömt håller ihop en sprucken dröm)
Idag regnade det, Yami, inuti templet! Människorna satt med
paraplyer på varenda rad och inandades synthslingorna.
Stearinljusen slocknade, men ni såg ändå era hjärtan glimma - ditt
med.
Merlina Hermelin
Hej hej!!
Vi är ett par här som är intresserade av att starta en
tvättmaskin.
Kan ni göra det där inifrån dataspelet? Eller du?
Borde vi kanske skicka flaskan igenom tvättmaskinen? Våran är
dessvärre inte rosa. Har ni slangar eller ledningar som passar
ihop??
Annars får vi ta och spola posten i toaletten! För våran del går
det också bra. Det var ju därifrån flaskan dök upp.
Vi är rädda att vi sitter fast här, vi också!! Inte inuti ett
dataspel, men väl i vårat badrum.
Ingen mer bor i lägenheten som kunde ha bänt upp låset utifrån.
Alla våra verktyg finns i förrådsgarderoben. Och vi saknar
fjärrkontroll dit.
Mobilerna blev kvar i sängen.
Är väldigt tacksamma för svar!
Nu vet vi förstås ej ifall flaskan kommer tillbaka till någon av
er. Ni vet väl inte heller det??
Dock hyser vi en stor nyfikenhet. Flaskpost kan vara sexuellt
stimulerande, inte sant?!
Möjligtvis kommer brevet till en helt annan - en annan plats eller
annan tid...
Björn "Getabocken" Berg
(...i verkligheten hade pappa faktiskt
exakt en sådan orange
rund papperskorg
i plast
med nätmaskor i
- kanske så att alla papprena skulle få syre?
Små kvitton kunde dock
trilla ut.
När vi var riktigt små
tror jag papperskorgen var hårdare, för då
vände vi den upp o nerpå
och stod på
den för att plocka böcker från översta hyllan eller så.
Pärmar hade pappa
också gott om
många med orangea ryggar
som man hade då
både hårda och mjuka.
På hans jobb fanns det så obegripligt många pärmar
kryllande
så det var rent besynnerligt.
Därmed associerar jag
orange med arbete
trots att den samtidigt är aptitens nyans.
För att inte tala om
alla verktyg
typ sylskaft eller hammare i hårdplast...!
Också en ask
med sifferkartor inuti
och bokuggla utanpå
fanns i nedersta byrålådan. Fick déjà vu
när jag drog bort
gummibandet
precis som kring buntar
av filmstjärnebilder
eller samlarklistermärken...)
Vadå?! Var det min tur nu?!
Då tar jag den här:
en flera våningar rysligt lång trappa
upptar det trånga förrådet
med spelkartonger som sällskap
- vem har tryckt ner vartenda trappsteg ända hit?!
till källarcellen
som vore trappan ihopfällbar,
potentiell lejdare för ett helt spökskepp
rebäcka pippirina illerbalja = SNYGGA MYGG **
[** Irene Reindeer har farit hem för att arbeta i tomteverkstan, så
vi får ännu en nyinflugen elev]
tja
ja e på nån öde ö
orka skriva brev nä
sänder nåra SAKER i stället
sånt som du kansje
behöver bä3 än ja
om du e på nån ännu mer dÖd Ö
proppar undertecknad ner
i flaskan nu
typ dessa :
en skum snäcka
blandade sidor ur mina favvo böcker
mina bickini trosor
(kockos nötterna få faan inte plats)
lite ögon skugga
nyckelen till min cyckel i stan
nåra gap skratt
barr o annan växlihet
ett par pissiga myror som bet mitt ben (inte ja som e elackast
här)
mitt jävla fulla tomma hjärta
biljetterna från oskars konsär
bästa sidan ur min egen dagbok
mysstisk mini flaska som nåt spöke tappa här i förr går
fuck you förresten!
minnes kortet med halv snygga bilder på
mobilen som e slut, ifall du kan fixa den
en mun asfriskt vatten
ock kramis pussar // janja
ps
håppas nåt kommer till andvänning
kansje korken (tog ett tugggumi)
Gris "Grodan" Granris
ur familjen Hjortronmyrs
vanliga bärplockning :
Smultra väckte oss med en kopp smultron
Hon hade hittat dem
under förstutrappan
Vår kära dotter, hon fick oss
att vakna lugnt
Inte behövde vi rusa ut genast
i markerna efter fler bär än någonsin
när kärleken finns här
Pär påminde oss också
när han vilt hystade boll neri källaren
om hur glasburkarna behövde tas omhand
samt etiketterna ses om
vilka uppsättningar som är redo för skörden
av kommande syltar
Så vi ägnade dagen åt att fylla över
dem som nästan var slut
till de burkar som bara påbörjats
av i bästa fall samma sorts sylt
Ty våra bärbegär
rymmer inga tomburkar
blott fulla hyllor när säsongen är över
...
tre enorma hinkar och sjönk
bara nästan ned
vid ett sällsynt sugande lurigt
parti som Pär hade närvaro
nog att forcera med fart,
medan Smultra fick hålla sig
hemma hos grannfröken hon
och bli passad av denna polska
eller tjeckoslovakiska eller
var hon nu var ifrån
fastän jag fasar för att där
finns en hel del underliga bär
på den tomten också...
För igår höll hon på med badminton
halva dagen i bikini
med nån karl som plötsligt var där
och flera gånger under samma månad
har vi sett hur hon klipper
gräsmattan
som om det skulle kunna växa några bär på grässtrån
Haha, ickelunda
hur färska stråna än är
blir det några bär där;
således bortkastad tid
Ragnar Rådjur
Hur kunde det komma sig att
slottsporten inte alls var låst när han kände på den? Längs
trappan hängde åtskilliga speglar, i tungt bruna ramar mot vinröda
tapeter. Grenström ville inte kika närmare i speglarna, men
tvingades ändå se sin fruset darrande gestalt från alla håll.
Polotröjorna under skinnvästarna dök upp och försvann. Det luktade
någonting bekant, som att han varit här förr. Blandningen mellan
riktigt gammalt trä och modern fiberoptik fick det att slå gnistor
i hans minnescentrum. Privatdetektiven
kunde inte se ifall hans skor stack ut under gardinfållen eller
höll sig i säkerhet. Dock luktade det exakt som i italienska
trakter, en blandning av dödsfrid och livrädsla.
Nästa våning gick i gult, så gott som varenda mattfrans och gardin
var illgul. Det kändes förfärande men samtidigt mysigt, som hämtat
ur någon film av Dario Argento. Här var speglarna högre än taket.
De oregelbundna fotstegen däruppifrån hade stannat nu. Mitt i slottets spindelnät befann sig
Fröken Villermark. Ännu en trappa hade lett detektiven upp till
samma vinrödbruna sal som de nynnande spökena. De hade tillfälligt
satt sig i fåtöljen med ryggkotorna mot Grenström. Känslan av 70-tal spred sig längs
gobelängerna, som om 80-talet aldrig hade inträtt. Följt av små
andedrypande stön från Fröken Villermark, nyss bakbunden kring en
barockklocka, kanske rentav ett renässansur... eller så var det
bara Grenströms hjärta som börjat ticka baklänges?!
Erika Ekorre
slängd på ett fält
bland äpplen o gammal sol
ligger övermognad
dörren
helt utan hus
saknar sin öppning, avhakad
likt bråte
består av bara
brunt material
med karmatiska maskar
emellan
ådrorna från fornstora år
där folk på folk
svängde sig igenom slottsporten
som dörren minns
såsom sitt liv
på ena sidan skamlösheten
på andra sidan biktens kammare
dock härute
ett enda fält
omöjligt att stänga inne
Hare Rama
En av de allra mest förundransfulla apparaterna är den som
inrymmer hela Universum. Det är
bara att trycka på önskvärd knapp, så får man kika in på någons
planet och upptäcka vad de har för sig för tillfället. Fast
oftast rör det sig ej om just nu, för det mesta någon annan tid.
Invånarna bor i samma dockskåp som du. Ni studerar varandras
upplevelser av varandra. Kulisserna
är en spöklemmad labyrint, ett nattöppet barnprogram, för
vemsomhelst att famla vilse i. Dock till skillnad från en
dokusåpa så är dockhuset icke tänkt att utrymma varenda
invånare. Tvärtom föds nya titt som tätt, som också vill vara
med och kika in på oss.
[...Rakt in i den unike vetenskapsmannens huvud kliver vi. Dörren
går genom ena örat in och ut genom andra örat. Längs korridorerna
möter vi montrar med mikrominnen i (återinspelningsbara till även
våra egna huvuden). I megaskopet får vi beskåda historiens allra
viktigaste universa. Parallella foton påminner om hur
vetenskapsmannen skapade sin inre process genom de yttersta
rymderna. Merparten instrument ingår i permanenta utställningen.
Dock kan doktorns mer personliga apparatur uppvisa variationer
från årtionde till årtionde. Då vi äntligen kommer ut i staden
igen har vi glömt ta av oss hörlurarna. Så vi tror fortfarande vi
är därinne i hans minne...]
Det mest förundransfulla av allt med denna apparat är dess
position. Vart den än förflyttas upptar den en försvinnande liten
parentes av Universum. Ändå inrymmer maskinen hela Universum,
varenda varelse och mikrogram samtidigt ryms däri.
Och ju fler himlakroppar man fördjupar sig i, desto fler finns det
ytterligare att finna. För fler och fler letar, och fler och fler
samlar. Och ju fler planeter vi har, desto mer gillar vi att visa
dem. Hur hinner vi med att observera?! För många av oss har
dessutom de gamla gränserna blivit irrelevanta. Vad som är utanför
apparaten (eller vad som är inuti apparaten) har vi ingen
instinktiv anledning att hålla i minne...?
wWw
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar