9 juni 2012

Vetandets Halva Förmedlande av Vishetens Hela Förmåga

ännu ett stycke ur H.Hesses Siddhartha (mot slutet)


Hållningen till vishet respektive vetande tycker jag säger mycket. Det här beskriver åtminstone halva sanningen, iom att hela sanningen aldrig kan uttryckas genom ord :-)

citerat genom lyssning på ljudbok :



"-En av de saker jag upptäckt är : Vishet kan inte meddelas. Den vishet som en vis söker meddela låter alltid som dårskap.
-Skämtar du? frågade Govinda.
-Nej, jag skämtar inte, jag talar om vad jag har upptäckt. Vetande kan man meddela men inte vishet. Man kan finna den, man kan uppleva den, man kan låta sig bäras av den, man kan göra underverk med den. Men förklara den och lära ut den kan man inte. Det var detta som jag ofta anade redan som yngling och som drev mig bort från lärarna...

Av varje sanning är motsatsen lika sann. Jag menar såhär : Endast om en sanning är ensidig kan den utsägas och klädas i ord. Allt som kan tänkas med tanken och utsägas med ord är ensidigt, halvt, det saknar helheten, avrundningen, enheten."



Ensidigheten hos vetandet tror jag mig oftast se när andra uttrycker sig om filosofiska ting. Samtidigt är det både märkligt och oförsvarbart att jag själv ägnar så stor energi åt ordens ensidiga värld - det har jag länge förfasat mig över. Å andra sidan kanske ensidighet inte är så farligt som jag tror? :-)


fortsättning från samma ställe:


"När den upphöjde Gautama talade och lärde om världen så måste han uppdela den i Samsara och i Nirvana, i sken och verklighet, i lidande och förlossning. Man kan inte göra på annat sätt, det finns ingen annan möjlighet för den som vill meddela en lära. Men varat själv, världen omkring oss och inom oss, är aldrig ensidigt. En människa eller en gärning är aldrig helt Samsara eller helt Nirvana, en människa är aldrig uteslutande helig eller uteslutande syndig.

Vi tycker bara så därför att vi lider av villfarelsen att tiden är något verkligt. Tiden är inte verklig, Govinda, det har jag gång på gång erfarit."



Får bekräftat att jag försöker fokusera på människan, på samspelet mellan allt, såfort någon försöker fokusera på utlärandet av något visst. Och säkert vice versa, när någon börjar flumma om "helhet", då vill jag bryta ned det i tydliga bitar.














wWw

Inga kommentarer: