4 september 2018

Höstkant # 4 : Felhörningar av Äppelkatten



Har just upptäckt fler intressanta felhörningar [inte fyrhörningar] som jag gjort mig långvarigt skyldig till. Som vanligt är det sångtexter som utgör grogrunden. Nu rörde det sig om den hörvärda Cat Stevens /Yusufs senaste skiva, där han bitvis tolkar sina egna visor hela femtio år efter att de hördes första gången under sent sextital, blandat med färska stycken.

På The Laughing Apple handlar historien om ett äppelträd, vars ägare ville ha det plockat, "and so he sent forth to hire me". Här tänkte jag att Stevens med sin andliga tendens skulle ha sjungit "sent for the higher me", som torde syftat på hans högre jag - kanske även i fysisk bemärkelse ;-)


Sedermera i refrängen får det huvudrollsinnehavande äpplet veta att "Autumn is waiting, you'd better be careful!". Jag har varje gång hört frasen såsom "Adam is waiting..." och därmed lagt till förmodandet att man befinner sig i det bibliska Paradiset. Visserligen vore det då Eva som äpplet skulle haft närmare anledning vara orolig att bli plockad ned från sin gren av, men ändå :-) Månne tänkte jag att Adam väntade på sin tur - om jag nu hann föreställa mig något.

(...på den tiden visan skrevs hade ju Steven(s) ännu ej blivit muslim - vilket fortfarande övergår mitt förstånd hur han kunde vilja!? när både kristen och buddhist lär ha passat åtskilligt bättre?! Nå, jag m.fl. är väl fortfarande besvikna på att han övergav sin fantastiska musik -78 eller dess fortsatta odlande - nästan som Ted -81, även fast bägge förstås hade sina skäl.  Ett intrikat ljuspunkt i sammanhanget är hur albumet från -74 heter Buddha & The Chocolate Box, som ett av spåren heter Jesus på...)


Hursomhaver var det inte ens Yusufs nutida, mer avskalade stämma utan orkester, som hjälpte mig höra orden klarare, vilket man lätt kunde ha trott. Nej, var tvungen att äntligen söka upp den skojiga texten, få de fina orden framför ögonen, för att inse mitt misstag...

Cat kallade sig för övrigt för Cat, medan artistens efternamn låg närmare hans egentliga förnamn, född såsom Steven Demetre Georgiou, av grekisk far och svensk mor, i Storbritannien, men det är en annan historia som många redan måste ha berättat?!





0W0

Inga kommentarer: