1 september 2018

Livets Upptäckta Böcker, första återblickarna



Under september tänker jag omnämna en bok per dag, bland böcker som betytt mest i mitt liv. Börjar med Den Oändliga Historien av Michael Ende. Die Unendliche Geschichte utkom ursprungligen just 1 september för precis 39 år sedan. Inser nu att berättelsen hade blott 11-12 år på nacken när jag första gången läste den. Återkommit ett par rundor, fast flera fantasienska varelser har jag likafullt glömt. Undrar emellertid hur många som minns att huvudpersonen verkligen träder in i själva boken?! Filmerna är en annan historia, som författaren sägs ej varit helt förtjust i. Ende gick tydligen bort redan för 23 år sedan, och hann även skriva vuxnare sagor såsom novellsamlingen Spegeln i Spegeln : En Labyrint, vars surrealism länge var min favorit, om än inte lika episk som den ändlösa.







I denna månads angivande av böcker som betytt mest i mitt liv, kunde andra dagen ha framfört Aniara. Tar snarare jordiska skepp, genom tidiga reseskildringen Kap Farväl! Kanhända just för att den var det allra första jag läste av Harry Martinson. Måste ha hänförts likaväl som avskräckts av hans sjöfararskap och komplexa vis att beskriva minsta fenomen. Skulle själv referera historien i en skoluppgift (märkligt nog för en annan magister än Lasse som invigt oss i sitt sjömansliv). Fortfarande förstås ganska oklart vad femtonåringen egentligen kände eller alls uppfattade = tillräckligt svårt än idag att få grepp om skeppens möten med diverse biologiska och psykologiska horisonter. Dröjde ett drygt decennium tills gav mig ikast med Martinsons längre romaner (lyriken kan jag ha luktat på dessförinnan). Fastnade då med råge, för både det bildspråkliga blomstrandet och hans föräldralösa erfarenheter, som jag aldrig kan komma ens i närheten av. Däremot har jag delat ut tidningar vid ett hus i Göteborg där Harry bodde ett litet tag, samt besökt hans grav i Sollentuna. Nåväl, nu får jag inte skriva mer för idag - eller redan ha slutat för flera rader sedan - ifall någon människa skall ha minsta chans att läsa.




0W0

Inga kommentarer: