18 september 2018

Barndoms Butik # 5 : Kemtvätten

som blev en pizzeria


Kemtvätten känns hemskt mystisk. Försöker minnas hur det såg ut därinne. Kommer bara ihåg det tysta skägget som står bakom den enorma disken. Kanske orangea väggar?! Märkligt nog ingen särskild lukt... Jag har varit där en enda gång. Man fick inte se några maskiner och luckor. Annat är det i tvättstugan, där finns många som snurrar. Mangel och allt står och ser farliga ut. Ömtåliga plagg bör hålla sig på behörigt avstånd. Men kemtvätten vet jag ej. Det är inte ens dimmor eller ångor som döljer... Och nu har den till och med försvunnit.


Mamma säger att där har legat en fiskaffär bredvid kemtvätten. Den minns jag ännu mindre, inte en enda fisk. Men nu har bägge slukats upp. Det måste vara av pizzerian som ligger i samma lokaler?! Där står de mörka bagarna och snurrar stora ljusa pizzor på fingrarna. Jag har smakat tre halva pizzor i mitt liv, och några klunkar läsk. Det är klart förväntansfullare än någon kemtvätt härinne. Istället har de höga träpelare som liknar kryddkar. Härligt torrt är det, ingen simskola som man måste hålla andan i - varken fiskar eller blötdjur på pizzorna, bara några räkor om man vågar prova.


Fast faktiskt har de en teve i taket! Då är det snart redan söndagskväll, och familjen har kommit med bilen från farbrors nya sommarstuga. Vi köper med oss våra pizzakartronger hem. Där fortsätter vi kika på Lödder-avsnittet eller vad det nu än är. Till efterrätt känner jag märkligt nog för att plocka fram räkneboken som jag lånat från skolan. Det här är fem år före vi kommer att få kemi som ämne, så kemikalier har jag lyckligtvis heller ingen kännedom om. Och kostymer insvepta i genomskinliga plastsäckar att bläddra bland - det fick jag syn på först som vuxen, i ett extra litet krypin för att vara butik.


Mamma tycks aldrig sakna kemtvätten. Säkert föredrar hon tvättstugan hursomhelst?! Familjen har ju i och för sig inte så värst många finkläder. Däremot har vi en hårt jobbande tvättmaskin hemma, i lägenhetens mest fördolda rum. Men mamma går vissa tillfällen ner till tvättstugan ändå. Med mattor och sånt, ibland på någon måndag när jag inte är med. Då går jag på lågstadiet hos fröken och klasskamraterna. Långt tidigare gick jag på kyrkans barntimmar och liknande ställen. Det kunde vara lika mystiskt som kemtvätten.







Många av mina tidigaste minnen utspelar sig i butiker! Besöken skedde nog lagom ofta/sällan för att etsa sig fast? Där 70-tal möter 80-tal, inkl nutida tolknings utfyllnad. Fanns gott om bottenplan-affärer i närområdets höghus, ibland längre bort.


0W0 

Inga kommentarer: