1 oktober 2009

till min ängel

eller musa
den magnetiska poeten
(som rymmer allt)

halvt spegelvriden version av
raj montana bands låt "o allt jag rymmer"
från deras album änglar o sjakaler (-84)
med musik, sång o lyrik av dan hylander
(med viss hjälp av py bäckman)


första versen


du är den ängel jag har burit
när ingen männ'ska var min livsvän

["du är den vän jag alltid saknat
när alla andra vänt mig ryggen"]


du är min sol som ännu lyser
som jag glömt bort i tusen månvarv

["du är den plats jag alltid letat
när jag förlorat mig i cirklar"]


du finns i nätter när jag skriver
i tungans tysta iver
jag dricker dina bröst

["du är de morgnar jag besjunger
mitt bröd i denna hunger
mitt vatten och min tröst"]


och mer än nånsin är du flickan
som ger mig lust att dikta
du ser min spegel klart

["men mest av allt är du den kvinna
som lärt mig hur man älskar
och glömmer bort sig själv"]


andra versen


jag är så dålig på att älska
jag är för bra på fantasier

["jag har så lätt för att bli sårad
jag har så svårt att visa känslor"]


de flesta tror att det är klokhet
och några anar det är blyghet

["och vissa tror att det är högmod
och andra tror att det är kyla"]


men det är rädsla för min kåthet
att vänskapen skall skymmas
när lågan flammar upp

["men det är skräcken för att hånas
just när jag är helt naken
som gör mig lite skygg"]


så om du öppnar dina fönster
och ser mig klättra in här
så är jag minst sagt kär

["så när jag stänger mina dörrar
så tar jag inte avstånd
jag är helt enkelt rädd"]


första refrängen


för det du drömmer blir min verklighet
i den sekund som rymmer evighet

["och allt jag rymmer vill jag skänka dig
i alla stunder när jag öppnar mig"]


då det som enar oss är tanken
vill du forma mig
du är en ängel i min kropp

["när allt som skiljer oss är värme
kan jag finna ro
då är jag allting jag vill va'"]


säg, vill du här och nu förbanna mig
för varje dag jag nonchalerar dig

["men kan du någonsin förlåta mig
för alla gånger jag har sårat dig"]


du har ju lyst här hela tiden
mens jag suttit blind
för du är rösten i min dikt

["jag har fått slåss så hårt och länge
för att ta mig fram
att jag ser spöken överallt"]


tredje versen


och fast vi aldrig kommer välja
mellan att dödas eller födas

["och om jag nån gång tvingas välja
ett enda ögonblick att spara"]


för allt som nånsin existerar
kan bara glömmas eller minnas

["av detta långa liv på jorden
ett enda minne att bevara"]


så skall jag ändå välja livet
och särskilt sista gången
vi trodde det tog slut

["då vill jag minnas första gången
vi drack varandras ömhet
och möttes i extas"]


du kände botten av min rädsla
för jordisk kamp och ondska
du skänkte längtans vin

["då såg jag djupet av den kärlek
ett männ'sko-hjärta äger
och fylldes utav hopp"]


andra refrängen


i detta rummet har jag fångat dig
ur varje vinkel skall jag frige dig

["i allt jag rymmer vill jag måla dig
i alla färger vill jag forma dig"]


i dina bilder bor de gränder
som jag tecknar ner
så kan du drömma dem för mig

["i mina sånger finns den fristad
där mitt hjärta bor
och jag vill sjunga dem för dig"]


säg, vill du här och nu begränsa mig
för varje natt jag söker sluka dig

["men kan du någonsin förlåta mig
för alla gånger jag förnekat dig"]


du känns så orgiastiskt gränslös
jag vill släcka dig
men jag vill tända dig igen

["jag kan va' självupptaget tanklös
men jag älskar dig
och vill dig alltid bara väl"]



coda (kör)


släpp fram
släpp in
släpp ut
släpp loss

["håll fast
håll hårt
håll mjukt
håll kvar"]



909

Inga kommentarer: