13 oktober 2009

mindRe paRallell RymdRock

313

Uppenbarligen besitter Owe Thörnqvist de mest sprängfyllt fyndiga texter jag nånsin kommit i kontakt med. Det tyckte jag åtminstone när jag som sjuåring lyssnade till mammas (förmodligen var den morbrors) redan då urgamla E.P.-skiva (-57) med ett litet rött paket med vita snören (fast på omslaget var det tvärtom vitt med röda snören) i näven på Thörnqvist-tomten, där min favoritlåt också ingick. Vi snackar då om den mindre uppmärksammade LITEN GRÖTROCK. Fast skivan var så extra full med repor så somliga ord försvann, vilket var bra för fantasin men tråkigt för pusslets fullständiga helhet. Så viss reservation för att vissa ord [Owes inom klamrar] är felciterade, emedan nätpublicisterna inte verkar ha full koll i fallet de heller. Denne gubbens grötrimslyrik är fullkomligt omöjlig att överglänsa i fråga om genialitet, täthet och spiritualitet. Även fast mitt mål aldrig varit att överglänsa någon. Så en spegelvrängning i all parallell rolighet är ändå riktigt skönt att försöka sig på. Med andra ord : MINDRE RYMDROCK




A 1

Kabinen är knöfylld med
knappkanaler,
spakar, små pinuppor och
manualer
Sänd signal till Jorden
...glömde orden...
förbi Mars i morse
Världsrymden imorgon

["Ett skepp kommer lastat med
tomtegubbar,
alla snälla flickor och
stygga snubbar
Skubba hem och rista
önskelista
Ge pappa ba' lappa!
Stackars lilla mamma!"]


A 2

på Jupiter går gubbar
Ring Saturnus!
Dvärgar upp som stubbar
ur Uranus
Slocknad gammal stjärna
syns ännu här - Va?
Hjärnsläpp!
Död? Knäppt!

["För mamma går på PUB, hon
Milde fader!
Köper rubb och stubb, hon
Han får spader
Nya dubbelsängar
blir myche' pengar
Oj! Nej!
Hjälp! Hej!"]


B 1

För tomten spökar också i oktober här
är klockan tolv hela tiden
Ty alla önsketing är aldrig fyra, när
på trekvart pyramiden

["När julen rullar in på två och fyra här
vi ser det snöar och skvätter
Men inga röda, goda råd är dyra när
man kan göra som Petter"]


A 3

Mån-varv-marm Armstrong är jag icke
Motionscyklar
Nyfiken sa Nicke
smälte flickan
i karusell kring solen
- Svavelstick!
- Vart då? Ur centifug...
- Jo, du sugs in i hålet...

["Ha-ha-hah! Anders Petters stuga
brinner opp-san
Premien får duga
står i topp-san
- Jag höjer den på kul, jag
varje jul
- Jahau, å det går brraa?
- A, dä' ha' aldri' klicka'!"]


(solo)


A 4

- Pluto tagit slut, com
- Fortsätt ut!, com
- Flyger massa barn, com
- Peter Pan, com
- Jag ser kamel i moln, com
- Doctor Who?, com
Regnbågen blev guldbrun
Nästa, Universum!

["Barbro fick en bok, hon
om en snok, hon
och Gun hon fick en tunn, hon
om John Blund, hon
och faster fick en tjock, hon
om en bock, hon
Titta hur hon skiner,
handlar om rubiner!"]


A 5

Guds lilla galax, ny
växte strax, ty
kunde inte sluta
i en ruta
hur banorna än kröktes
Allt föröktes

["Mats meccano-sats fick
inte plats, gick
ut med konkarongen
på balkongen
Sen satt han där och bände
tills det hände..."]


BANG
Jävlar!

[KNALL
"Hoppsan!"]


B 2

Det blev större än man tror när man i trädet bor!
ropa' Eva åt ormen
Vi smaka' bara månen - inget mer, hör far!
eka' Adam ur gommen

["Det var bara lillebror som upp i luften for
sade Sven med en trött nick
Vi byggde en raket av dynamit, ser mor,
skulle hälsa på Sputnik"]

A 6

R2 D2 C3
trolla' bort Dart
Ewok satt med E.T.
i ek-kastanj, smart
Ringde in till Radion,
fick höra Ekorrn

["Imse vimse spindel
kola vipsen
Pappa han fick svindel
på vinterslipsen
Önska' inget mera
Jo, snälla Vera..."]


C 7

Stopp!
Vill ut!
Slingra mig kring grenar
bland skalbaggar och stenar
ja, rulla aldrig mer trist
Twista boogie Thörnqvist

["Hjälp!
Stäng av!
Slå mig hårt i bollen
med tomtarna och trollen
och på den dära stollen
han med rock'n'rollen"]


Jag undrar hur man lämnar denna rymdraket
Tål ej vakuum, som ni vet
Får reinkarnera
på nån mer syrerik planet
Jag dööör...!

["Jag går och låser in mig i vårt cykelskjul
fast jag är så rädd för hjul
och kommer tillbaka
nån gång när det blir mindre snö
Adjööö...!"

ljud av snöstormvind,
dörr som smäller igen]












313

Inga kommentarer: