14 oktober 2009

storebror Owes nattbok

eller
hennes ändor en i sänder

=min omtrollning av Owe Thörnqvists visa DAGBOKEN (inte det minsta självbiografisk, åtminstone inte för min del). Se föregående inlägg för utvikningar kring denne grötrockande mästermakare!



(prolog)


Jag snokar natten lång i
en dagbok
Ojoj! vad storebrorsan vart i
(wow) kvinnfolk tokig
Längs inklistrade foton
sju per vecka
där skvallrar ord om sex i
stor utsträckning

["Jag städa' häromdagen
i skrubben
Ajaj! vad hjärtat liksom hoppa
(wopp) till i gubben
när spindelvävsbehängda
dagboksrader
berättade om yngling-
-ens bravader"]


(Första versen)


Den andra som sa ja
var tysta Ann-Britt
Hon ser ohyggligt bra
ut i sitt band vitt
Den tredje var Therése
med franska tungan
ty hon kysste honom innerligen, men
ville ha ungar

["Den första som sa nej
var skånska Märta
Hon hörde kanske ej
till de där smärta
Men styrkan var vitesse
une bon pointer*
för hon skjutsa mig till skolan på sin spark
när det var vinter"]

* tycks betyda "en hög topphastighet"


På fjärde fotot så
syns finska Marjja
De hångla' och stod på
men hon blev arg, ja
För femte kvinnan visst
var en sjujäkla feminist
Oktober stod i brand
när brorsan sprang...

["Men sen när det blev tö
och bart på marken
då sade hon adjö
och jag fick sparken
i trots av mitt beslut
att kliva av i uppförslut
När vi kom in i maj
så sa hon "Naj!""]


(Andra versen)


Orgasmgränd 66
där levde Eva
ihop med sina ex
en riktig ormgrop
På den sjunde dan
fann bror en nunna ännu ren
Tätt samman med ben-
-en på var sin sida stan gick...

["På Sturegatan 2
där bodde Lisa (Mm!)
Jag bruka' hälsa på
ibland och spisa
glass och marmelad
och chokola-a-a-a-der
tills jag slängdes ut
av konditorn hennes fader"]


Till åttan Liselott
han längta' länge
Därför ingenting
det blev med henne

["Jag älska' henne ömt
men det blev brutet
Varför har jag glömt
men det blev slutet......."]



(...och här gör vi helt sonika ett fräckt hopp
till mitten av Tredje versen...)



Och då han smakat snart
minst nitton-tjugo
Två systrar gjorde klart
med varsitt sug, jo!
Bror var därmed nöjd
och gick att ägna sig åt slöjd
Men min inspiration
smög ut på bron...

["Men när jag knaprat på
nånstans till hålet
på kaka nummer två,
jag hörde vrålet
Brödets fabrikör
var på ett fruktansvärt humör
Jag stack som en express
från hans adress"]


(epilog)


Min första älva verkar bli den enda
Vi älskar tretton nätter på en enda kväll, ja
när ljusen ständigt vändas tänds händer
jag smeker hennes ändor en i sänder
med tänderna så nära våra tänder

[""Ja, alltid är det nåt som går'e galet"
sa greven, stoppa' paraply't i pennfodralet
Jag blev immun mot kärleksmikroben
Jag får nog äta bröllopsaladåben
med någon liten krok i garderoben"]






313

Inga kommentarer: