26 mars 2016

Andra Asteroiden : Pallas




som en planet

såg man dig

näst först

största kroppen bland ej cirkulära

du vackraste klump modellera

alla dina krökningar och

kantiga vrår

därute mellan mars

och april i sitt äggskal får näppeligen plats

här i Crackerbox Palace

mitt enkelrums palats

varur jag vrider

kalejdoskop likt teleskop

ända bort mot ditt slottsmässiga cykelskjul

tre varv kring tomtgränsen

upptäckt redan på våren 1802

denna sagolikt tidiga påskafton

biter haren av

tjäderhönans sista ben

bönar om att åter bli befjädrad

slippa spela docka av plast

får extra påse(ende.

Startar Spader Pajas

asteroidbältets häxhål) såpass

rotfruktad bara helst icke palsternackad

av skurk med polisonger

fångas parallell solglimt

omvänder frälsaren

4 ggr genom balkongdörrn, dess uppsvängda vändkors

pressar jag mitt fiskhuvud

runt i hennes blodomlopp

försöker pussa &

krama påskmusten ur ditt hjärta

vari drottningen rymmer

våra tolv mytologiska gestalter

typ att där som Athena mördade dig av misstag

när hon skulle hantera

pallastaren från framtiden

och Paulus måste trycka på

gula knappen PAUS



p.s.

på surrealisternas årliga art-bytar party

vill du vara Björnrosa von Valrosstrosa

eller jag Draccoon Eaglekott

bland praliner av skalad tryffelbagge

tar vi tredje mest massiva

dottern till Triton

och gör en ny liten jupiter

snurrar saturniskt

mot nästa måneptun

du som ingen mänsklig sond någonsin

observerat på nära håll

totalt fri för tolkning

kommer knappast ifrån jorden

lagd öde

alltjämt levande patiens

signerad Spader Pajas




CRACKERBOX PALACE BY HARRISON



0W0

Inga kommentarer: