23 mars 2016

Första Asteroiden : Ceres


Primära Reflektioner kring en Dvärgplanet 

via wikipedia + min fantasi



Ceres!
Reser i mina cirklars resignerade ceremoni
mot din cerebrala växtkraft...


Nästan för stor för att vara asteroid,
nästan för liten för att vara planet

dvärgar du rymden
med grått sken
från vårlig vilja
till ett uppbrutet varv

genom din så gott som sfäriska form


...ändå mindre än vår måne

Astrologiskt sett ska jag ha dig
just vid min
ascenderande persona

Ser dig genom merkurianska miniatyrer
av Mars-Jupiters ofantliga fältbälte
för mörk för jordiska blickar

Hör dig sväva vackert genom skojiga musikstycken med 10cc


Känner ångan ur ditt saltsöta marionetthuvud
Säg oss, strömmar vatten någonstans under din is??

Först förra året
fann en rymdsond
fram till dig


...ingen hade identifierat någon annan asteroid
1801
då Piazzi upptäckte dig
ifrån Palermo

Ceres Ferdinandea
gavs du en mix mellan romersk gudinna
och kungen av Sicilien
medan fransmännen intagit Neapel


i karameller av limoncello
återfinner jag gyllene stråk

denna dunkelt förväntansfulla påsk
där hjärtat ska gro igen







0W0

Inga kommentarer: