22 januari 2012

glimtar ur biografin om farbror Ekman

wWw


Håller på att förstå hur svenska skådespelare, regissörer och annat filmfolk har förhållit sig till varandra under decennierna som redan passerat revy.

Här presenteras partier, psykologiskt intressanta kontroverser som jag fastnat för, ur Klas Gustafsons digra biografi om och kring "Farbrorn som inte vill va' stor", dvs Gösta Ekman den yngre som nu har blivit den äldre.

Vi börjar med hans arbete som regiassistent åt Bergman, vilken redan befann sig i en emotionellt laddad konkurrenssituation gentemot minst en föregående (Hasse) Ekman, och därmed möjligen reagerade starkare på Gösta än han ville:



"Vid ett tillfälle anmärkte Bergman på Göstas gnisslande skratt: "Ingmar sa: 'Skrattar du på det där sättet?' Jag hade aldrig tänkt på hur jag skrattade, men Ingmar sa allvarligt 'Så där kan du inte skratta, det får du göra något åt!' Då blev jag medveten om det." Efter det la Gösta sordin på sitt skratt, men satt senare med på privata filmvisningar med gammal slapstick, då Ingmar Bergman tappade kontrollen och skrattade hämningslöst; "inte alls det imposanta skratt han kunde ha i en teatersalong, för att inför omgivningen markera vad Ingmar Bergman tyckte var kul.""

ur Göstas brev: ""Djävlar, mitt goda humör försvinner! Ingmar och jag kommer nog aldrig riktigt överens. Fan också!! Jag vill egentligen, men jag är kär, och det gillar inte han. Han är djävligt underlig. Jag tycker inte om honom. Ja, inte därför att han är underlig...""

Maud Hansson på samma tråd: ""Han ansåg sig äga "sina" skådespelare, ville bestämma över deras val av partner och utövade påtryckningar när han ansåg att någon borde skilja sig.""

"När Ingmar Bergman undrade varför han ville sluta svarade Gösta att han inte behövde säga det, eftersom Bergman ju ändå visste allt. "Då blev han så in i helvete arg att han kastade något mot mig.""

"Han hade lämnat den auktoritäre Ingmar Bergman med lättnad, nu saknade Gösta hans engagemang och arbetsdisciplin: "Jag håller på att glida lite. Ingmar är i alla fall djävligt bra - om man tar honom på rätt sätt.""






wWw

Inga kommentarer: