13 januari 2011

vidare ur Hararnas hejdlösa brev

37:e februari


Hörru du, hur många gränder har'u
nosat upp däri Delhi egentligen?!
Hoppas innerligen inte du glömt bort
hur'e ju e skogshare
som du är.

Hara, jag tänker inte svara
över ditt himla internät!
Kanske minns du
hur åtminstone jag vill lukta
och smaka på de ord
som betyder nåt
nu när det har blivit för många länder emellan
för att vi ska kunna höra varann...

Tacksam i varje fall för sari-trasan
du sände, den doftar
nästan som skorsten
fast någon mycket mystiskare rök,
kan inte urskilja dig.

Nu har'e kommit hemuler hit
till just denna gläntan
ser ut som de ska plocka med sig
samtliga resterna av huset
och bygga upp dem på nytt
inåt byn.
Skulle visserligen kunna dra in
till Harads jag också
nu när folk bara är ute för att få skottat
fast gräver nog snarare
en grotta i snön...

Tass på're!
Hare




38:e februari


Hare, jag har sett en underbar indisk film
om en människohane som aldrig har varit
utanför Indien, men ändå
gifter han sig med en japansk människohona
som aldrig har varit utanför Japan
och de skriver brev hela livet
sänder ringar och foton och drakar
men möts aldrig.
Vissa sa att de inte älskar varann
men jag såg i varje fall att de älskar!
Och du och jag har ju
trots allt gjort det
på gemensamma marker
mer än en gång
så du behöver bara återerinra dig
våra sinnesintryck. Det finns
faktiskt de som har'e svårare.


Hursomhelst, jag har farit
till Varanasi nu
ja, adressen till Delhi funkar ej mer
och munkarna släpper inte in
jordbestänkta brev genom tempelporten
så du måste
använda internet vare sig
du vill eller inte!!
Det är smidigare än du har en aning om
bara ta det du har på hjärtat
t ex Hara
och kanske får'u trycka ibland på spara
sen rensa när du har sänt
så män'skorna inte finner ut
vad vi har för oss...

Inatt kommer jag att utforska klosterträdgården
ska vara världens delikataste örter här?!
I bästa fall funkar de
att scanna in i nån dator
så du får känna du med.

Tass på're också!
Hara










41:a februari


Hare, har inte fått nåra svar
så sänder före dig nu...

Väl insmugen i templet
stötte jag idag ihop med en hel grupp
som kallar sig El-ahrairah
ja, de första hararna jag har sett här i Indien
fast snarast är de rabbits
så gott som en hel armé
eller församling
men ingen anar än
hur jag stammar från våra skogar

El-ahrairah tror att de är med i en saga
av Richard Adams som jag inte visste fanns
men uppenbarligen utspelar den sig
under Gröna Vågen där gruppen är på väg
från gamla faror mot nya fiender
i jakt på försoning och harmoni
möjligtvis, eller om det bara är morötter

Nu måste jag fortplanta mig
men lovar berätta mer
när mina öron nosat reda på mer...

Hare Rama!
Hara




42:a februari


Hara, hoppas du kommer ihåg
vilken historia du tillhör?!

För egen del växer sig min ensamhet allt härligare...

Har hittat
det minsta hålet på länge
som ledde till det kolossalaste system
av underjordstunnlar jag nånsin vistats i!!

Härnere e're hur oslaskigt somhelst
behöver inte längre springa och spänna mig
ej vara orolig för att halka
eller få falkklor i kroppen

ingen annan verkar övervintra i gångarna
varken sork eller mullvad
knappt ens nåra insekter
så jag känner mig mer o mer hemma här
än i hemulernas hus

Hittade även bland alla rötter
en bredbandskabel
sådan som du är mer bekant med
Gnagde en glipa gjorde jag
och puttade in
mina ord
så du kan få brevet när du vill nu
eller mejl blir det väl då...

Hejdå!
Hare

p.s.
Akta're så det inte börjar likna Eric Linklaters djurpark
fast det är sant, du är ju ingen människoflicka
som kan blåsa upp månen
och förtrollas till känguru om hon behagar
nej, även om humorn är minst lika härlig där
så föredrar jag Mumindalen, t o m hattifnattarna
Emellertid musiken om El-ahrarirah
som jag snokade upp av Bo Hansson
har mina öron svårare för hittills
visserligen inbiten space-proggare
men jag är inte riktigt rabbit







43:e februari


Hare Rama, Hare!
Härligt du har'e bra
där i grottgångarna under granriset
din ensamhets växande labyrint...

Här i rabbitsens vediska katedral
visade det sig
att jag redan är
en av hundratusentals
som de nu väntar ungar med!!
Ett helt harem har de
El-ahrairah
av bara harhonor, men jag
känner mig härligare än någonsin till mods
för idag fick vi skutta fritt
uti Varanasi
i solsmekta gränder
då hade jag varken Harpo
eller Hardy men väl harpovisor
i hörlurarna
var ju Joanna Newsoms senaste trippelplatta
kändes som försommar redan
fast hennes halvproffsiga
plockande med
strängarna låter som det droppar
snö och rinner
smälta
fast här har vi
bara snö om vi kikar uppåt tibetanska bergen
ej som hos dig i hemma i Harads

jorå
vi kommer få behålla någon
av alla paltarna
som vår egen
när jag kommer tillbaka upp
inom nåra år
kanske blir'e ingen av ungarna ur
just min kropp
snarare sannolikt nån annans hare
för rabbitsen har inte direkt
ritualer för hur de hundratusentals tillåts
rusa omkring i helgedomen
bara för hur man gör när man
intar sallader
och tillber Moder Morot

så vi får se hur det sker
höras vad som händer
vara en natt i taget
och ta're bra, Hare!

hälsar Hara




44:e februari


Hara
min älskade hora!
Härligt att du
har fått ett
aktivt sexliv på nytt,
men jag har då aldrig
ens hallucinerat om
att vi skulle ha någon annans
unge än din
nu när min
förmåga har slumrat in
Så nu är du så förbannat god och söker
rätt på henne
eller honom
alternativt skapar en ny
som inte får springa iväg förrän
du personligen har
målat dess svansstump
i en norrländsk nyans
som rabbitsen ingalunda nyttjar
Sedan
får'u höra på hur himla mycket harpa
du än har lust till...

För egen del har din man blivit
mer intresserad av sporväxter, har hittat mattlummer
en långsvansad
och barrig ormbunkssort
sådan som hemulerna här använder
som homeopatiskt preparat
mot förstorad prostata
samt promiskuösa skakningar
för ökad faderlighet
och fokus
till exempel
lystrar lummern på latin
till namnet Lycopodium
men tror knappast de predikar den
i ditt tempel
Ha, rimmar helt lysande!
för om frösporernas olja börjar brinna
låter de sig icke släckas
ens av allt vatten i Venedig
nåja, möjligen från Ganeshas snabel
för i fablernas värld
har fantasin redan fött en huvudfigur
före vi hittar på dess verklighet

Vidare har en parallell villrådighet
infunnit sig hos mig
huruvida du egentligen är i Indien
eller inte alls, lilla vän
Min instinkt misstänker
snarare att du vistas i Italien
hur El-ahrairah är en snötäckt förgrening
ur maffioso
eller nån annan svartcirkus

och förresten
har jag såväl snusmumrikens munharmonika
som hemulernas hammondorgel
härbärgerade i en håla
i väntan på din hemkomst
så sötaste, snällaste Hara!
Kom helt oförhappandes hit
och pånyttuppväck mig
ur denna mardröm...
har t o m ett par volymer Mare Kandre kvar
för din lekamens andliga skull
och skaren ligger ännu hård
så rask att skutta på

hoppas Hare










011

Inga kommentarer: