7 januari 2011

ur Hararnas brev

31:a februari


hej, Hara!
jag har'e rättså bra
här i snön

Huset är fullt av ändlösa historier
och hemskt massa hål

dessutom hittat kusligt gott om havre
inne hos hästen.
den kan inte springa efter mig till stan
för snön som bara växer...


håller som bäst på att bli vårat år
fastän du har flytt till världen
medan jag stannar här

Hoppas du har ännu bättre
Hare




32:a februari


hej hej, Hare
härnere skar'u tro det är härligt!
De har levande grönsaker
och vi spelar harpa halva nätterna...

Har ju hört mindre bra
sen skottet du vet, men med mina nya glasöron
hörs allting igen
ja, även öronen klirrar ibland
när jag kutar för nära nåra grenar...


Hästen är inte helt att leka med
har jag minnen av
så ta're lugnt med havret!

ja, vi har ett år på oss
å hitta världens bästa mötesplats!!

kramar
Hara





33:e februari


Hara, härligt du har'e
så bra neri Haryana!
eller uppe i - indiskt sett

Här har de börjat elda upp dörrkarmar,
rengjort minsta skafferiburk
och helt fräckt kastat ut sofforna i snön...

så var ska mina krypin vara framöver?!


i hörlurarna har jag Harrison o Donovan,
spridda fabler av Sundström
samt Alf Hambes besynnerligaste
men missar nog många magiska meningar
för sladden trasslar sig kring tassarna

tillråge har de hängt ful tejp om var och varannan gran
som om de höll på å gå sönder...


Kommer'u inte hem snart?
Hare

p.s. Reciterade Hare Rama-ramsan
för din skull en gång
men nu får'e vara bra
tror min karma ligger i snöspåren
snarare än i tanke-harangerna




34:e februari


Hare, jag har feber
så orkar knappt söka reda på fler frimärken...
svårfunna nog i vanliga fall

kanske provar jag inatt deras datormaskiner
om ditt brev skulle funka få in där
fast då måste du också hitta en
med skärm så du kan läsa
men befarar de knappt ens har teve-apparater i ditt hus?!


ja, så blir'e när man inte vågar fara
fast du är förstås stark som tar tillvara
på vad som råkar vara kvar
intill fallfärdighetens gräns
medan jag har en helt ny stad att välja bland...

Närå, du får minsann hitta hit!
Hara

p.s. sänder med en bit av min grönaste sari
Klippt ut just där det smet åt om svansen igår





35:e februari


Hara, min fjärran älskade!
Här råder Cervantes vantar över hela deras vintergård
för husets tusen böcker har hamnat
likt vedkubbar ute på snöbetäckta barbacken

Har försökt hitta fabler om oss harar
men finner bara samma en
om en simpel kapplöpning
med sköldpaddan som snarare
var lika försiktig som jag skulle vara
medan denne haren dum som en korkek
hela tiden lät sig distraharas
av publiken lite här o där
som en annan narcissistisk humla

och när jag lugnt ska nosa reda på
vilka volymer som är värda att gnaga vidare på
då kommer Hunden
och skäller som hundra gubbar
för själve Fahrenheit
jag får nog fara till dig, Hara
i India land ändå!

kramar hårt
Hare




36:e februari


Herregud, Hare!
uppenbarligen har du inte
snokat rätt på internet
som jag bett dig
så detta blir mitt sista
brev per papyrus. Postar med
något som kallas usb-minne
så du i bästa fall lyckas se
bilderna med mig i stans alla gränder i
tagna av diverse apekatter,
kinesiska bockar och infödda insekter
o olika ormar
som mött mig
Och får du ej iväg något mail
kan du ju lägga det på minnet
och återsända i dina vanliga kuvert

kramar hursomhelst
Hara










011

Inga kommentarer: