12 juli 2020

Soldat 3 : DjurJagande DjurSkyddare

med exempel hämtade från min morgontidiga cykeltur. 
Äkta räddare eller självbedräglig riddare typ Don Quixote??


I

jag jagar bort hararna
som står och hör sig för
mitt i stora vägkorsningen
lätt förvillade av stormbruset
vari min cykel kommer som en harkling
så att de ska bli förvarnade
att här kan dyka upp riktigt hastig
och dödstung trafik


II

jag jagar bort kajorna
från skräpet kring papperskorgarna
som de precis rotat upp
och råkat lämna för fullt
över bägge busshållplatserna
mitt emot varandra
likt solkiga snödrivor
av folkförsenad sommar
så att fåglarna ska slippa gå
med majonäsklibbiga näbbar
och glasskurna vingar
kanske drunkna helt i papperskorgens djup
eller helt enkelt bara ge fan
i våra grejer


III

ni skulle nog kunna jaga bort mig
om ni vore råare djur är ni är
när ni redan fått för er
att trädgårdshäckarna är tillåtna
att hoppa över efter behag
när våra ögon möts i samma höjd
rusar jag tack vare cykeln
rakt emot er
beredd att bromsa;
söker förhindra ännu ett
halvkriminellt tilltag
ja, inbillar mig kunna uppfostra rådjur
så ni låter bli att råka i händerna på
någon långt mer upprörd gubbe
...emellertid antalet sekunder före ni löper iväg
har ökat från i fjol
och kommande år kanhända
en vacker morgon
ni visar er orubbliga


IV

jagar jag bort räven?!?
som stryker in & ut genom radhuslängan
även fast vi gärna hade fått stanna
och snacka en förtrollande stund
om alla dessa hundar och katter
som slumrar så tryggt och knappast fattar
det vilda livets lockelser


V

jag jagar bort nästan hela flocken av måsar och trutar
som står och hänger
vid den kombinerade sop- & återvinningsstationen
vars ansamlade kalasrester
ligger åter utspridda
över cykel- & gångbanan
så att ingen ska bli smittad smittbärare
eller överraskas av kulturkrock
med flyende råttor eller
mindre aktsamma cyklister än mig


VI

vi jagar bort spindlarna
från brevlådorna vars lock
likafullt skall lyftas på nytt
innan stackarna har lagt all sin tid på nätet
som åter slits isär
av oss som troget väntar
fysiska försändelser
dock ingen insektsföda


VII

jagar jag bort grävlingen?!?
som plötsligt visar sig stirra svartvitt
eller lukta färgtyst
liksom gråskrapande
innan den vänder
in i sitt berg igen
eller skiter den helt enkelt
i vem jag är?!?


VIII

du jagar bort igelkotten
från din tomt i gryningen
så den ska undgå att
hamna i automatiska gräsklipparens käftar
ty din maskin har kommit
för att stanna här och arbeta
medan du stickar koftor;
dock när faran är över
försöker du locka tillbaks lilla igeln
med något gott ur kylskåpet


IX

nästa steg lär bli att
jaga bort de sköna fästingarna
från massa vajande, solbestrålade strån
så de får svårare att hoppa
av på våra kroppar
och slippa följa med hem
bara för att bli bortplockade
och nedspolade
i fasansfulla avloppssystem


X

jag jagar ingalunda bort vildsvin
- säkerligen just eftersom
jag haft vansinnig tur att
aldrig stöta på något exemplar





0W0

Inga kommentarer: