9 juli 2020

SommarVärdarnas Program Värdesatta Hittills


Lyssnar på samtliga sommarpratare i år.. somliga rentav två-tre gånger.

Inte just för att det blivit extra populärt, utan som intressant kontrast till relativt nördiga poddar jag brukar höra. Här blir det ett folkligt lapptäcke av trots allt vitt skilda liv /perspektiv.

Alla delger gripande erfarenheter att lära känna bakom maskerna. Somliga speglar sina berättelser bra även genom musikvalen.

Iofs skulle jag knappast bjudit in samma röster om jag hade fått bestämma programmet - skulle plockat in fler anonyma, mindre offentliga personer. Fast lyssnarna förstås hade blivit färre då.

Presenterar här min lista hittills (ser fram emot att uppdatera den) över hur intressant deras prat tér sig, inklusive hur starkt det har nått in i mitt hjärta+hjärna :


1. Björn Natthiko Lindeblad, buddhist osv
2. Shima Niavarani, skådespelerska
3. Therese Lindgren, influencer
4. Micael Bydén, överbefälhavare
5. Eveline Jacobson, intensivvårdssköterska

6. Sara Bäckmo, odlare
7. Hedda Stiernstedt, skådespelerska
8. Sofie Sarenbrant, kriminalförfattare
9. Ulf Lundell, artist
10. Hasse "Kvinnaböske" Andersson, underhållare

11. Niklas Adalberth, företagsgrundare
12. Cathrine Winnes, dirigent
13. Greta Thunberg, klimataktivist (även på engelska, enligt samma manus)
14. Anders Tegnell, statsepidemiolog
15. Staffan de Mistura, diplomat

16. Robin Söderling, f.d. tennisspelare
17. Gry Forssell, programledare
18. Betlehem Isaak, student 
19. Mona Sahlin, f.d. minister
20. Anders Borg, f.d. minister

Försöker låta bli att värdera insatserna utifrån deras//mina åsikter//åskådningar, även om det i viss mån är oundvikligt.




0W0

Inga kommentarer: