27 september 2019

Mosaik 25 : Musikaliska installationsmoment

mina senaste drömmar
i ett försök att minnas dem klarare
med potentiellt tillagda element



Registreringen av mitt piano hade ombesörjts av två unga kvinnor i svarta college-tröjor. Därtill skötte de dess uppdatering till boogie woogie-program eller någon annan genre varje månad. Emellertid kunde jag inte hitta på nätet hur min piano-status var beskaffad, eller om man ens behövde ha sitt instrument registrerat...?

Processen hade ju känts bra när jag mött tjejerna i verkligheten; båda hade skrattat lagom avspänt. Som i något okändare stycke av Gärdestad?! Så jag fick väl hysa förtroende för att där blev draget någon hundralapp i rättan period. Även fast jag sällan spelade såpass länge att jag hann upptäcka vad de egentligen gjort med tangenterna...

*

En av mina mest konstnärliga bekantskaper fick mig att springa baklänges längs min barndoms hyreskvartér. Jag lyckades tydligen skratta hela tiden, likt höstlöv lätt raspandes i asfalten där bussen dröjde. Fastän Erik aldrig hade besökt dessa trevåningshus tidigare, hyste han långtgående åsikter om deras förvaltare. När vi kom bort till bergknallarna fick vi syn på en installation nere i en rymlig klyfta. Någon konstnär hade placerat konturerna av en uppblåsbar joggingdress, strax intill den runda högtalaren insprängd i berget.

Jag hoppade ovanligt ivrigt ned och lade mig på konturerna, att låtsas slumra. Då började introt av Magical Strawberry Sun spelas. Så många gånger som jag hört Beatlarna redan då, märkte jag omedelbart hur både en och två klangfärger saknades i de mellotronmjuka tonerna. Särskilt som temat handgripligen pressades likt modellera ut ur beget, och rullade fram som på ett resväskeband mot mitt huvud... kändes bristen högst medvetet producerad. Det här fungerade åtminstone perfekt som satirisk signaturmelodi.

Vi tog med oss en bergsprängar-radio till gården jag bodde på. Vanligtvis skulle jag ha skämts ihjäl, men nu stod jag på knä ute på träbordet mitt bland alla grannar. Mixtrandes med skruvmejsel i transistorn på högsta volym, försökte pojken få Lennons Monkey att låta mer som den borde.

*

När jag vaknade hade ett gammalt avsnitt av Musikfrågan [Kontrapunkt] redan gissat sig igenom en hel bunt spridda kompositörer. Norrmännen klev mumlande ut ur buren med 3 1/2 poängs underläge mot de jämtländska jäntorna. Domarna var relativt nöjda med sitt framförande. Dock programledarprofessorn vässade sitt pipskägg en oktav ytterligare. Så stack han åt bägge lagen ett separat scherzo, fastän hela tv-huset trodde det rörde sig om en inbakad menuett...




0W0

Inga kommentarer: