3 september 2019

Gudsbild versus Självbild

genom Vatten eller Berg


Reflektioner kring Myter & Mysteriers avsnitt 28, där Eric & Per lämnar tolkningarna av själva den heliga skrift och börjar med att fråga hur ens rena upplevelse är beskaffad... när man t.ex. träder in i kyrkan och möter ikonerna eller annorstädes står inför sin bild av Gud som MAN/manlig eller KVINNA/kvinnlig, med därtill möjlig polaritet inom sig själv :


Även för en icke-kristen som jag blir det suveränt intressant att följa deras respektive föreställningar i alla sina kontraster!! Dock tycks jag icke ha någon glasklar uppfattning huruvida jag föredrar att se (eller helt enkelt ser) Gud som man eller kvinna - trots att jag tidigare genom åren har både funderat litegrann och känt efter.

Emellertid vid både första och andra lyssningen kom tanken omedelbart till mig : att det naturliga vore BÅDE man och kvinna [dvs så många aspekter som möjligt] iom att Gud är så allomfattande.

Vet inte om detta mest bara är ett "önsketänkande" av mer eller mindre logisk karaktär - eller hur starkt jag också känner så //skulle känna så// inför mötet med den gudomliga. Däremot vet jag att jag i mina texter och fantasier brukar använda begreppet "vi" [eller VI eller Vi] om något medvetande eller instans som liksom står över mitt egna medvetande (eller över det uppdiktade textjagets medvetande).

Detta "vi" kan iofs liknas vid någon medial institution, kanske ett kungadöme, domstol eller rentav överjaget?!? Skulle lika gärna kunna vara ett uttryck för kombinationen man + kvinna eller mamma + pappa som tillsammans utgör en mystisk entitet?!?

Om detta i sin tur innebär att Gud alltid förekommer som minst två personer ihop, eller är en person med dubbla drag eller långt fler drag - låter jag vara osagt, eftersom sådant lätt förblir cirkelresonemang i oändliga lager... 



Över till frågan om man känner sig som Berget eller som Vattnet [inför den gudomliga som även där sägs utgöra motpolen] : Hur Eric upplever sig som mer flytande medan Per upplever sig mer fast - visst kan vi efter alla dessa avsnitt bekräfta deras självbilder, dvs även i hur de brukar uttrycka sig?!?

Sedermera att Eric söker FÖRVANDLING [till någon helt annan värld, som vi må givas tillträde...] medan Per erkänner att FÖRÄDLING fångar bra vad han söker åstadkomma [genom arbete med sina resurser inom aktuell dimension] - det blir säkert en vidare fråga? även om den kan speglas delvis i detta med vatten kontra berg!

Ska för tillfället försöka glömma allt astrologiskt om elementen, enligt vilka jag borde känna igen mig mer i Erics horisont [vilket jag också gör rent emotionellt eller livsåskådningsmässigt - medan Pers perspektiv vill jag hellre känna igen mig i rent mentalt eller världsåskådningsmässigt]

...och blott konstatera att BERG är det jag väljer att föreställa mig vara (gärna klätt i viss vegetation som nämns - inte alltför ren sten). Gud uppfyller och utjämnar på så vis alla skrymslen kring mig som jag ej förmår eller missar att vara medveten om.

Ingen absolut styrka eller kraftpunkt söker jag då få från den gudomliga - heller ingen klippa att dyrka. Snarare åligger det Guds uppgift att balansera mig - eller rättare sagt komma med kompletterande omvårdnads vatten, aktuellt skräddarsytt enligt mitt behov [dvs vars och ens skiftande behov bland alla miljarder som han/hon samtidigt vakar över].

Nåväl, ifall jag står för allt i stycket ovan, så låter det nog som om Gud vore kvinnlig och jag manlig?! Därför tror jag bara det är halva sanningen... Tillkommer gör : hur jag vill omsluta/omfatta ett berg från alla tänkbara sidor - utforska det såväl invändigt som utvändigt?! ja, rentav bygga trappor längs berget ;-)

[som iofs blir ett ganska manligt vatten när det skulle vara kvinnligt]. Hm, denna upptäcktsresandes inställning gäller säkert just för livet och jaget eller utforskandet av en annan människa, gärna en kvinna...! Medan frågan alltjämt är vad ens (latenta?) gudsbild består i...?






0W0

Inga kommentarer: