10 oktober 2016

Omkring i Kraków


Höstens smått omgjorda Version av verserna jag skrev Våren -13 efter besök i den vackra Staden, som skulle kunna återglimtas i Adventskylig skrud till mera mässingens ljud... inklusive framplockat Klockspel ur parallella minnens korridor


i

Vi bakar en kaka av Kraków

och kryddar med kungliga korn

Hur krukmakarn skapat i högform

så raka och rundlagda torn!



ii

Du åt några kringlor i Kraków

längs ringmurens blomstrande sten

Där sutto studenter i kramkyss;

gick konstfulla varv dina ben



iii

Jag såg inga kråkor i Kraków

knappt hundar och blott någon katt

Av duvor dock gränderna dröpo

och hästar som spårvagn hann fatt



iv

Din kyrkorgel lät liksom Kraków

ur avgrund en ljus resonans

Du kurade i katedralen

mens åskregn drog bort någonstans



v

Så fridfullt allt känns mitt i Kraków!

förundrat katolskt perspektiv

Här tycks varken knark eller biljakt

förstört polska trollungars liv



vi

Säg, blev ni begravda i Kraków?

helt nakna bland smuts under snö

en gång mellan julmys och världskrig

när törnros fick örndrottning dö



vii

Där bor många sagor i Kraków

Jag kunde ha skrivit en till

men blandar ihop höstens jokrar

med gråtsprängda skratt från april



viii

Kieslowski har filmat i Kraków

Weronikas marionett

syns fota sig själv i kristallen

och klockspel likt chimes skimrar tätt



ix

Förälskad, visst blev jag i Kraków

ja, nästan som Wien eller Prag

Om klockorna rätt kunde vridas

jag stannade ännu en dag



x

Dock saknar jag backar i Kraków

Man knallar likt söndagsfri knekt

Att knappt några hus krackelerat

beror ej direkt på kollekt



xi

På maken så prisvärt i Kraków!

Kavaj kostar här som kalsong

Miraklet strax rasar likt luftslott

ty zloty-lön räcker ej långt



xii

Du köpte en lergök i Kraków

och ängeln som spelar sin flöjt

Copernicus snurrar kring Polen

där inget som kröks förblir böjt



xiii

Vi kryper i gruvan vid Kraków

en bra bit från stadskärnan ut

- där saltet så sött har förpackats -

slapp bli pulvriserad av krut


 


0W0

Inga kommentarer: