1 oktober 2016

Kontrollerad Oerfarenhet : Vad Jag Aldrig Har Gjort Eller Upplevt


i detta liv - fastän redan halvvägs... 
som om jag lever i en annan tiderymd 
än den kollektivt brukliga?



Aldrig legat inlagd på sjukhus
(vare sig opererats eller brutit ben)

Aldrig räddat livet på någon
(nåja, kanske just vad jag gjort?)

Aldrig varit på djupare vatten än tre meter
(däremot på fjälltopp 1888 m.ö.h.)

Aldrig varit redlöst berusad
(två glas vin gör mig tillräckligt galen)

Aldrig svimmat eller haft total minnesförlust
(i bemärkelsen bestående minneslucka från senaste veckan)

Aldrig varit omedveten om vilken veckodag, månad eller år det är nu
(sedan fjorton års ålder i varje fall)

Aldrig läst ut en bok på samma dag jag började läsa den
(stannar allt oftare på varje sida och tänker... (borträknat bilderböcker))

Aldrig givit ut en bok med enbart egna texter
(bara spritt tusentals över internet)

Aldrig låtit bli under flera dygn att käka choklad
(sedan då jag kunde köpa saker själv)

Aldrig dödat något däggdjur
(vilket återspeglas i mina matvanor)

Aldrig haft ett husdjur på helt egen hand
(bara glatt mig över andras och befolkat min fantasi med alla sorters djur)

Aldrig varit komplett ensam längre än ett par tre dygn oavbrutet
(å andra sidan heller sällan varit mitt bland människor längre än så i streck - skulle nog kännas svårare än i ensamhet)

Aldrig försökt göra eller gjort en kvinna gravid
(ej heller varit förälder)

Aldrig själv kört något fordon i trafiken fortare än 30 km/h
(elcykel går min nuvarande gräns vid)

Aldrig rest utanför Europa
(all tid o pengar har gått åt till att upptäcka hundra sköna städer här)

Aldrig köpt någon enskild produkt som kostat mer än 20.000 kr
(vare sig ting, plagg, maskin, redskap, resa, tjänst)

Aldrig befunnit mig mitt i brinnande eldsvåda
(bara skyddad sprungit genom eld som övning)

Aldrig trillat i iskallt vatten
(blott en pöl, dock hoppat i isvak som övning)

Aldrig slagit någon på käften
(som man gör på film, mycket märkligt beteende, fastän åtminstone känt för det några tillfällen)

Aldrig uppträtt/talat inför fler än 40 åskådare/åhörare samtidigt i samma rymd
(borträknat aktiviteter såsom idrott, passiv utställare av bilder el dyl)

Aldrig blivit uppvinkad på scen under någon föreställning med publikmedverkan
(som om min brist på önskan faktiskt funkat preventivt)

Aldrig varit vaken längre än trettiosex timmar i rad, ej heller sovit längre än tolv timmar oavbrutet
(bara varit utan mat ett dygn en gång, och flera gånger knaprat föda i stort sett oförtrutet dygnet runt)







0W0

Inga kommentarer: