30 oktober 2016

i Väntan på Advent : minus fjärde ljuset

delvis starkt inspirerad av "Viskar en bön" av Scocco via Diamond o Jöback m.fl. redan gamla julskivor



Tänder en tanke ikväll

och känner ett ljus för er

som står där jag inte ser nu

blott anar hur man kan hamna :




jag tänder en tanke ikväll

till dig som är under noll

som tror att allt är över

för dig som ska börja skolan



och jag tänder en tanke ikväll

till dig som blir ständigt tystad

som fått deras kniv i lungan

för dig som bytt blod mot sot



ja, jag tänder en tanke ikväll

för dig som är full av skit

till dig som redan slitit ut livet

som måste vänta så himla länge på ett nytt



tänder en tanke ikväll

till dig som har stått vid fronten

och förvirrad undrat vilken sida

som skulle ta död på dig



och jag tänder en tanke ikväll

till dig som ej bor på facebook

för dig som utfrusen saknar ström

som fryser även inne



jag tänder en tanke ikväll

till dig som sällan rör en fena

som menar somliga får allt på räkmackor

för dig som bara gapar



och jag tänder en tanke ikväll

till dig som hoppas stå still på bron

för dig som har kvar ditt simprov

som kunde ha vågat då



jo, jag tänder en tanke ikväll

till dig som ger fan i julljus

som tror att snön bara döljer halka

för dig som aldrig fått komma upp



och jag tänder en tanke ikväll

för dig som skapar barn

trots mörkret runt omkring oss

till alla som ser framtid

för någon som tar ansvar







0W0

Inga kommentarer: