14 mars 2015

Terminal nr 3 : Arbeta som Turist

ur nattens dröm




Jag hade tydligen kommit till en glesbygd trakt. Ett par gubbar anlände i turkosblå overaller. De parkerade sina flakmoppar på den stora sluttande planen. Någon gång i kvarten kom fler arbetare tillbaka hit. Somliga hade kört skog, andra ägg. Påfallande utspritt hade man ställt sina fordon. Framåt eftermiddan var planen ändå knökfylld. Inget åkdon tycktes helt likt det andra. Kändes som att stå mitt i ett muséum över mänsklighetens samlade hjulburna påhitt. Passade på att låna en vinglig historia på tre hjul, fast jag ingenting lämpligt hade att lägga i flaket. Även jag hade dragit på mig en turkosblå overall - varför då? Var knappast obekväm i rollen som turist. Däremot orolig att bli avslöjad som dålig arbetare. Fyra gubbliknande gummor gav mig plötsligt ett uppdrag. Det rörde sig om posten ned till bryggan som man glömt att dela ut. Sådan tur då att jag redan behärskade postfacket! Bytte till en tvåhjulig cykel, relativt vanlig, med märkliga lådor på. Passerade en hel liten småstad på vägen. Hade låtit som att de åtta breven skulle till samma byggnad, men ack nej, man hade missat hela hamnområdet. Kuvertens antal och nummer växte i mina händer till minst trettiosju, samtidigt som medvetandet lät ana allt fler hus, baracker, slott och magasin. Figuren som glatt kom ut från ett företag var dock inte det minsta upprörd över röran. Och jag hade ju semester - så uppdraget skulle hinnas med hursomhelst.








0W0

Inga kommentarer: