17 mars 2015

Fjäder den femtonde : Framgrävda Bortkomlingar


Remix av rader ur mina skilda texter, 15 fragment från vårkanten i fjol, då jag hade bl.a. badminton, fjäderfän, tunga skuggor och granatäpplen på tapeten... (med smärre strykningar o tillägg även inom raderna, utöver de nya relationerna emellan)





som en förevigt förvirrad fjäderboll

hur än den vänder sig
har den bestämt bröstvårtan framåt

i mintgrön ton
lyckas nästan toucha

vår glättiga, påskgula, påflugna, gällande linje




sålänge som minst en hjärnhalva
håller sig på marken

sålänge som minst en hjärnhalva
håller sig i luften





springer fram i riktiga, galna drömmar

vet att jag kan spola bildflödet med fjärrkontrollen
eller rentav pausa

med vår första videobandspelare

följer snabbt
alla andra håll än dörrarnas

i min egen raket
som en undulat på väg genom spegeln

och sedan dess sällan känt
samma lust att slå mig ned
i värsta karusellerna




fastän fjädrar är det sista
som skulle bära dig : den andalusiska fisken
svävar dina sju sinnen
omkring mellan icke-Sartres sentenser;
på torraste land
simmar ditt nervsystem
likt vingpennor, dricker pingviner




Ensam i sitt högt älskade klocktorn satt Minutmakaren mest hela tiden. Han kände försommaren komma in genom fönstergluggarna. Professor som han blivit hade Minutmakaren hunnit förvandlas till en ugglemässig varelse, ihärdigt övervakande sitt laboratorium. Samtidigt upplevde han sig tämligen undulatartad, som att grabben i honom närsomhelst kunde flyga ut och leka en sväng. Bara någon öppnade luckan... Hurpass burfågellik han än valt att bli, så levde i grunden någon sorts människa kvar. Minutmakaren var i varje fall folkbokförd i egenskap av människa. Fingrarna behövde han ju för att hantera alla de halvfarliga provrören.




Logga ut uggleklorna!!

Logga in joggingskorna!!




Ugglon : Hur många är du?

Undulaturn : Den andre är min spegelbild! Så jag är bara jag, förmodar jag!


Ugglon : Hur ser du på att sitta i bur?

Undulaturn : Jag har alltid gillat att kliva in i hytter och dylikt, stänga in mig i mysiga maskinrum!


Ugglon : Vad tycker du då om våra kalender-luckor såhär långt?

Undulaturn : Hade föreställt mig att det skulle bli lite mer hönor och häxor, syndigheter och korsfästelser...


Ugglon : Haran och Rävin har i varje fall haft sex med varann nu. Har du missat det?

Undulaturn : Behärskar de att flyga tvättmaskin så klarar de säkert jordelandningen för egna händer också!!

Ugglon : Jodå, tiden går runt... Huruvida behöver du visare?

Undulaturn : En klocka skulle varken göra mig visare eller klokare!

Ugglon : Vad tror du om de illasinnade ryktena kring att fjädrarna växer, bara blir fler och strax icke går att styra längre??

Undulaturn : Jag tror att varje fjäder sakta lär sig kontrollera sig själv...





Världens tyngsta fjäder
stiger flera meter över de svarta gatorna
svävar som en tjäder

längs den spanskkatolska sorgekarnevalen
på världens längsta fredag

medan jag förväntansfull skuttar upp ur lakanen
ingalunda smord av minsta sot
så långt från mardröm som man kan komma
med en rosalätt fantasi mellan öronen




Mest älskar jag sånt som tycks vackert men slitet, sprucket, smutsigt

Älskar jag spruckenheten mer än vackerheten??




När jag bänder upp

en precis framskuren klyfta

så smätter kulorna ohjälpligt åt tusen kanter

likt splitter

men hennes granna foder sitter kvar

i innanmätet överallt





Ätit fönstren

testat solen

klippt hörlurar

putsat påskägg

gått i fantasy

öppnat håret

läst granatäpple.




Staden speglade sig alltmer medvetet i staden. På de tolvfaldiga väggarna (inuti tornet) skimrade målade videosnuttar. Där visades i detalj vad som försiggick genom hela staden. Fladdermusan arbetade allt oftare mitt på blanka förmiddagen, tämligen ogenerat. Då påminde Fladdermusan snarast om en fjäril, en vanlig textilfröken utan tillstymmelse till sin mörka karisma. Även Gerhard Grävling hade gjort flera besök hos denna skräddarinna under den gångna hösten. Många invånare hade misstänkt att det rörde sig om detektivarbete. Minutmakaren kunde dock lägga ihop två med fyra, och fatta att motivet var sex. Förmodligen låg grävlingen fortfarande nedgrävd, mätt som en gris av allt sött kött, beska bysthållare, tryffliga trådar och salta hattar. En sköldpadda knallade alltjämt från gränd till gränd och plockade upp varenda grenkvist som blåst ned. Parallellt passade hon på att återuppliva somliga blommor som dragit på sig frost under natten. Minutmakaren undrade vad som motiverade denna säreget snälla, till synes ideella varelse?! De övriga sköldpaddorna hade valt att bli kullerstenar helt och hållet. De agerade aldrig ens guider för bortkomna turister längre.





i 37-gradig vårvärme
under skiraste jakarandaträd
skyddad av månghundraårig byggnadskonst
där solen knappast kan se
just mig




Världens värme stryker mot dig
Du viftar undan den

Solens strålar landar på dig
Du viftar bort, bort dem





Så Månan månde undra
hur sagan skulle sluta -
att Utturn korsvis bläddra'
och skriften lydde : RUTA

När djuren slukat frukost
ja, hela galna gruppen
man fann hur deras farkost
försvunnit upp som tuppen


nu Ugglon blev kvar där på Påskplaneten

bland högväxta fjädrar, som skyskrapskogar,

försökte han andas i pannkakssmeten

och lyckades hålla sin flygförmåga











0W0

Inga kommentarer: