27 juli 2014

Spelar YATZY Med Mig Själv


räknas som DominoBricka # 4




när jag börjar spela YATZY med mig själv

märks det hur mycket jag saknar

fjärran sommarlov kring samma bord

som den närmast spelsugna släkten



först skakar Skalle-Per samtliga fem tärningarna

i min hand; får ett par i treor

som strax växer till ett fyrtal;

klottras plus i protokollet att han klarat den biten



sedan slår Pink Panther något utspritt

som faktiskt bildar en liten stege;

sparar dock blott femman, förökar sig till fyra femmor

medan Gonzo är ende gubben som lyckas uppnå YATZY



förmodligen skapade jag redan 1983-84

ofantliga mästerskap i hemmets vrår

att genomföras av befintliga fantasifigurer

blandade med några verkliga artister



Fats Domino rullar fram två stora sexor;

sparar till en hög kåk.

Fast i nästa kast får jag nästan den stora stegen

(som vore bra att slippa stryka);

så hans bygge måste vänta någon runda



Efter många svindlande hårda omgångar har vi en vinnare :

Arya Stark som inte ens fanns

på den tiden när tärningsspelet begav sig;

slog hon nu både Petyr och Tyrion från samma klubb









wWw

Inga kommentarer: