24 juli 2014

God Morgon (min så gott som sista vita beatle)


förvrängd spegling, ännu en glimt av Revolution no. 9, men mest inspirerad av den avslutande Good Night på Beatles White Album, en sång som många aldrig skulle gissa att John komponerade, där Ringo äntligen får sjunga igen




Nu när mörkret sjunger på sin sista vers

före skuggorna återfinner sig

här i vidgande ljus;

då hoppas jag att ni har en god natt...




Nu i den allra första solen

när grindarna glänser som skönast

och sommarluften känns som minst tung;

då får ni ha en fortsatt god natt...




Nu när solen stigit upp under flera timmar

men ingen annan går omkring

på dessa gator utom jag;

då önskar jag er God Morgon!




Nu när jag svettats bort min kropp

både blod, hud, inälvor, känslor

och blott en tanke återstår;

då blir det gott att komma hem och ta frukost




Nu i rummet där drömmarna skrivs

kopplar jag in fläkten i usb-porten,

knäpper så på din film om det vita som zoomas ut ur det vita;

somnar vi då...




Nu när du snoozat tjugonio gånger

men sista gången har blivit så trött

så du trycker in fel knapp

och hela larmet stängs av

Nu får du äntligen sova...








Nu när sommarlovet åker ända upp till norr

med bara Beatles i bilstereon,

en och annan broms samt ohyggligt många myggor

vid varenda rastställe i hela glass-riket

som bara väntar på något mycket gott

typ fyrtal i poker eller kåk i yatzy;

då lyckas de små grisarna likafullt somna




Nu när det är 1983 igen

och skolgården vaggar in oss

i sitt allseende allvar

medan alla blir helt andra människor

så att jag inte längre vågar plinga på

hos någon enda granne;

då tycks jag vara den ende pojken på Penny Lane

som lyssnar på Paul Lennon alldeles självmant




Nu när revolutionen nått sin nionde fas

där allt skola bliva likadant

som det var i barndomen

visserligen hemskt olika från dag till dag

men i grunden en hemmahörighet

hos varenda kloss och figur;

då träder vi in i universums lilla kvartér...











909

Inga kommentarer: