ännu ett fördröjt, oväntat kapitel i min fantasymässiga sagohistoria
Sagostaden hade förlorat sin styrsel ju fler månader och sekler som
hade bitit sig in i dess material. Framtiden var redan angripen.
Stora bitar av nutiden behövde bytas ut. Minutmakaren hade sakta
insett att det var lika bra att bygga om hela staden. De enda
riktigt friska partierna bestod i gamla grindar som fått stå ut med
tusentals väderlekar. Trots att de lättsamt svängande grindarna var
gjorda av trä, hade de härdats, blivit segare och starkare än
järn-gallergrindar. Detta levande faktum, i all sin tillräckligt torra
fuktighet, inspirerade Minutmakaren ända in i hjärteroten. Den här
gången
ville han ha hela rasket i trä...!
Grändernas hus skulle naturligt göra sig i trä. Också gatstenen
skulle bli något hemtrevligare i trä. Kyrkbänkarna som stod utplacerade
här och
var längs parkerna, de var redan skapade av trä. Orglarna likaså,
inklusive sin ornamentering i barocka former. Urverken skulle visa
sig vara i skiftande träslag. Tinnarna torde likna schackpjäser
eller kryddkar. Det uråldriga tornet (som Minutmakaren själv bodde
i) månde bli blott en försynt liten del av världens största
träslott. Och hans
trädgård borde gärna bli en arena av sågspån, ett snällt fält för
rådjuren att rida omkring på. Historien skulle utspela sig i ett
rustikt inramat fort.
Fåglarna fick uppskatta att bli i trä. Även fyrfotingarna som
förevigt
gick omkring på gatorna skulle få vackra träformer, särskilt
sköldpaddorna. Ansiktena som hängde i skyltfönstren och på pelarna
behövde bli äkta
träskallar, dem som icke redan var det. Elektricitet och vatten
kunde
gott gå i träledningar?! Trafiken skulle tvingas löpa längs hårdaste
eketrä, flankerad av vägmärken vari reglerna inristats.
Motorcyklarna måste hädanefter
stöpas i trä, fastän de kunde bli svårast att övertyga om saken.
Fladdermusan kände nog till några textila knep, avsedda att få
metalliska monster smälta en smula, tills dess träets flexibla hårdhet
trätt in istället. Dessutom funkade det säkerligen då att
driva motorcyklarna med kåda och klorofyll i tanken.
Även om professorn fortfarande saknade några centrala kvalifikationer,
så ville Minutmakaren bli "i-trä-snidaren". Mejslarna hängde som
istappar
från den sommarheta himlakupolen och bara väntade på att användas.
Han ville lära sig vilket register som varje mejsel behärskade. Han
skulle behandla dem flitigt men fint likt kritorna i en ask - eller
kanske rimligare att jämföra verktygen med golfklubbor? Allra mest
utslagsgivande var att välja vilka träslag man önskade
arbeta med. Sedermera gällde att finna rätta stigarna i trät.
Här gjorde professorn en paus för att massera benet på sin stol som
hade stelnat till. Ådringarna skulle löpa som blodådror i en
människolem. Varenda vad ville låta sig rundas av, slipas till,
karvas ut och
hyvlas fram. Sexans sandpapper skulle till sist rulla in som en högt
utvecklad tärning i trä. De smäckra kastanjetterna måste kasta all
avundsjuka och applådera Minutmakarens
mästerverk. Trots att pojken aldrig mer än hunnit påbörja sin
hittills ganska motvilliga uppgift.
Under några djupt trädoftande sekunder kom Minutmakaren att minnas
sin gamle slöjdlärare. Ruben hade denne burit
som förnamn - förmodligen taget direkt efter RUBANK, som icke var
någon hammare men väl den grövsta
hyveln. Likt en sköldpadda hasade sig slöjdläraren fram emellan den
stora svarven och skåpet med drillborrarna i. Den lille minutmakaren
hade halva lektionen försökt tvinga fast ett stycke askträ vid
arbetsbänken, utan tydligt resultat. Minst fyra kamrater hade hörts
skratta mellan sågningarna, och setts peka mot honom med bågfilarna. Som
en stackars sickling kände sig minutmakaren. Trodde aldrig att han
skulle komma längre än till ritbrädet, på sin rågade höjd till
strykmåttet.
Då hade
Ruben i rättan stund visat pojkspolingen hur plankstumpen bar sin
egen personlighet, och hur varje verktyg förfogade över en närmast
mänsklig egenskap. Hela jäkla trävärlden hade plötsligt fallit på plats,
som ett pussel. Vilken dimension man än valde att utgå ifrån,
lyckades han få både materialet och sina egna fingrar att känna sig
mindre klumpiga. Allting blev redo att snickras och snickras om i
oändligheter...
Snideri av OrgelOrnament
wWw
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar