14 maj 2014

Flaneraren i Sevilla





Flanören i Sevilla

vilja se vad jag se vilja

här under min gamla hatt

knallar jag omkring från skugga

till skugga i min nya kostym

fylld till varenda ficka med kameror

och kartor och spridda euros

i 37-gradig vårvärme

under skiraste jakarandaträd

skyddad av månghundraårig byggnadskonst

där solen knappast kan se

just mig

bland sanslöst likartade turistgrupper

bland bullret från ideligen plötsliga bilar

som skall passera minsta prång

mens längs palatsen

där står hästarna tyst

och väntar på nästa körning

tvärs igenom historien

följer mitt öga här och var

skarpa skymtar av någons stjärt

tycks mig genast skönare att skåda

än självaste katedralvalven

men försvinner snart bakom

massa gula påsar och fula ryggsäckar

förmodligen maximerade med mineralvatten

som man måste dricka flera liter per mil

för att inte bli lika torr som marken

eller yr som de flaxande flamenco-dräkterna

rädd att behöva urinera

bakom fontänen ifall man inte vågar fråga

på ytterst bristfällig spanska

barpersonalen om att bara få låna

det som ingen annan just då gör

ty det mesta transpireras direkt ur blodet

och räcker icke svett som svalka

kan vi köpa oss en solfjäder

i minst var fjärde butik

dock av högsta vikt är nog

ha bra skor på fötterna

under andalusiska strövtåg

när trottoarkanterna visar sig vara trappsteg

eller somliga gator fulla

av hål

fast sällan onödiga gropar

snarast naturligt stenlagda kanalrännor

som håller halvöknen fruktbar

utanför Sevilla

som ju trots allt har sin rinnande älvådra

på vars andra sida

jag nu sitter i Triana








wWw

Inga kommentarer: