4 juli 2013

Springer Snabbare än Drömmen





Drömde hur syrrans tvååring redan

sprang snabbare än henne, bort över gräskullarna...

Lätt match! tyckte jag och ryckte in,

men ju närmare vi sprang

desto trögare motvind.

Bara när åskan gick

stod vi plötsligt stilla

allihop mot en berghäll

väldigt trygga, fastän lillen sneglade

mot molnen ej längre helt övertygad

om deras snällhet...

För varje snoozning som klockan väckte upp

trodde jag jag just suttit och skrivit ner

denna dröm, men ingalunda!

Ej heller drömmen från i förrgår

en av de härligaste i hela historien

där jag levde i en egen lägenhet

mitt i den medeltida staden

och kunde kliva ut i de gamla trånga backarna

vilket ögonblick jag än ville...

Nu var det dock

någon självbiografi som jag

skulle komma ihåg att lilla syster

mot min förmodan faktiskt hade läst...

Landade till sist på Taube

i vårt gamla slott totalt ombyggt

framför en enorm dataskärm

där jag låg och undersökte livet i sängen högst i trappan

medan spridda släktingar pratade

nere i matrumssalongens skafferi

och kanske bökade med askar

och skålar som skulle kunna låtit som

om de spelade något bortglömt brädspel

med tärningar av finmetall

men det var nog redan min vakna idé...










eLe

Inga kommentarer: