19 juli 2013
ismer, sofier, logier o metodiker genom chakrana 7x7
Världsåskådningar söker utmåla universums beskaffenhet, hur fenomen hänger ihop, medan livsåskådningar rör sig kring hur vi bör/kan leva våra liv. Emellertid att göra sådan uppdelning blir också uttryck för just en världsåskådning och/eller livsåskådning.
Hursomhelst, här återfinns somliga idéer som jag lämnat bakom mig, andra som jag fortfarande undersöker med fullt intresse, och flera system som jag aldrig studerat så djupt ännu... Gemensamma nämnaren är att de har färgat av sig på mitt tänkande kring, på mitt upplevande av världen.
Relaterar dem här till varsitt chakra, som i sin tur inzoomats i sju chakra-delar = 49 världsåskådningar (eller i viss mån livsåskådningar).
KRON- /HJÄSS-CHAKRAT
Hjässans Hjäss-aspekt : REINKARNATION
Hjässans Öga-aspekt : PLATONISM /IDEALISM [byggd på Platons idélära]
Hjässans Strup-aspekt : "INTUITIONENS NUFLÖDE" [genom Henri Bergson]
Hjässans Hjärt-aspekt : TEOSOFI (eller annan panteism)
Hjässans Mag-aspekt : HYLOZOIK [byggd på Pytagoras]
Hjässans Köns-aspekt : ANDENS FENOMENOLOGI [enligt Hegel hur "världen upptäcker sig själv"]
Hjässans Bas-aspekt : AYUR-VEDA (inklusive Vedisk Astrologi)
TREDJE ÖGAT /PANN-CHAKRAT
Ögats Hjäss-aspekt : MONADOLOGI [genom Leibniz]
Ögats Öga-aspekt : LUCID DREAMING
Ögats Strup-aspekt : TAROT [inklusive Kabbala]
Ögats Hjärt-aspekt : MYSTICISM
Ögats Mag-aspekt : "FJÄRDE VÄGEN" [via Gurdjieff, Ouspensky osv]
Ögats Köns-aspekt : SURREALISM
Ögats Bas-aspekt : ANALYTISK PSYKOLOGI, särskilt ARKETYPLÄRA [Jungs kollektivt omedvetna]
STRUP-CHAKRAT
Strupens Hjäss-aspekt : SUFISM [snarast metoder inspirerade av]
Strupens Öga-aspekt : HERMENEUTIK [genom Gadamer och Ricoeur]
Strupens Strup-aspekt : NUMEROLOGI
Strupens Hjärt-aspekt : ACTOR-NETWORK THEORY (field of SCIENCE STUDIES)
Strupens Mag-aspekt : RELATIVISM (process av skiftande PARADIGM)
Strupens Köns-aspekt : SPRÅKSPEL [via Wittgenstein]
Strupens Bas-aspekt : EMPIRISM
HJÄRT-CHAKRAT
Hjärtats Hjäss-aspekt : ANTROPOSOFI (alternativt Martinus kosmologi)
Hjärtats Öga-aspekt : GOETHES FÄRGLÄRA
Hjärtats Strup-aspekt : DIALEKTIK (synteser)
Hjärtats Hjärt-aspekt : HEALING GENOM CHAKRANA
Hjärtats Mag-aspekt : KRISTENDOM (protestantisk, men skulle hellre närma mig katolsk i så fall)
Hjärtats Köns-aspekt : POLYTEISM (såsom hinduism, möjligtvis shinto, kanhända asatro)
Hjärtats Bas-aspekt : EKOSOFI [baserad på Naess]
SOLAR PLEXUS /MAG-CHAKRAT
Magens Hjäss-aspekt : SOLIPSISM
Magens Öga-aspekt : SJÄLV-HYPNOS + PERSONLIG TRANSFORMATION (knuten till vissa andra punkter här)
Magens Strup-aspekt : NEURO-LINGUISTIC PROGRAMMING (NLP)
Magens Hjärt-aspekt : EXISTENTIALISM [Sartres humanism]
Magens Mag-aspekt : NIHILISM
Magens Köns-aspekt : MYERS-BRIGGS 16 PERSONALITY TYPES
Magens Bas-aspekt : Varningar för KONSPIRATION AV BRÖDRASKAP [Anunnaki o dyl]
KÖNS-CHAKRAT
Könets Hjäss-aspekt : DUALISM (i viss mån TAOISM)
Könets Öga-aspekt : FENOMENOLOGI [varseblivningens metafysik]
Könets Strup-aspekt : (SOCIAL)KONSTRUKTIVISM
Könets Hjärt-aspekt : HEDONISTISK UTILITARISM
Könets Mag-aspekt : REAL SOCIAL DYNAMICS (RSD)
Könets Köns-aspekt : PSYKOANALYS
Könets Bas-aspekt : ASTROLOGI (västerländsk)
BAS /ROT-CHAKRAT
Basens Hjäss-aspekt : BUDDHISM (tibetansk)
Basens Öga-aspekt : UTANFÖR-KROPPEN-UPPLEVELSE
Basens Strup-aspekt : ALKEMI
Basens Hjärt-aspekt : DELTAGANDE OBSERVATION (antropologiska förhållningssätt)
Basens Mag-aspekt : SOCIAL-DARWINISM
Basens Köns-aspekt : BIG BANG (Universums expansion och sammandragning)
Basens Bas-aspekt : REINKARNATION
Merparten upptäckte jag mellan 1997-2003 (under min fjärde sjuårscykel från 21 till 28 års ålder). Det skedde såväl inne i universitetets korridorer som långt utanför.
Vissa lärosystem består i huvudsak av pragmatiska metoder, andra är närapå vetenskaper eller religioner, medan ytterligare varianter varnar för just de fenomen som de handlar om [något att tänka på för den som (inte) inser att "vi blir just det som vi tänker mest på"].
Vidare är det naturligtvis avgörande vems/vilkas presentationer och uttolkningar jag varit i kontakt med. Dock denna förteckning passar bättre att fokuseras på lärorna allmänt än på lärarna särskilt.
Vi anar likafullt att vi kan förstå fenomen fullkomligt olika utifrån olika ingångar. Betrakta följande som en personligt potentiell överblick snarare än en kollektivt färdig karta!
wWw
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar