19 juli 2013

ismer, sofier, logier o metodiker genom chakrana 7x7



Världsåskådningar söker utmåla universums beskaffenhet, hur fenomen hänger ihop, medan livsåskådningar rör sig kring hur vi bör/kan leva våra liv. Emellertid att göra sådan uppdelning blir också uttryck för just en världsåskådning och/eller livsåskådning.

Hursomhelst, här återfinns somliga idéer som jag lämnat bakom mig, andra som jag fortfarande undersöker med fullt intresse, och flera system som jag aldrig studerat så djupt ännu... Gemensamma nämnaren är att de har färgat av sig på mitt tänkande kring, på mitt upplevande av världen.

Relaterar dem här till varsitt chakra, som i sin tur inzoomats i sju chakra-delar = 49 världsåskådningar (eller i viss mån livsåskådningar).






KRON- /HJÄSS-CHAKRAT


Hjässans Hjäss-aspekt : REINKARNATION


Hjässans Öga-aspekt : PLATONISM /IDEALISM [byggd på Platons idélära]


Hjässans Strup-aspekt : "INTUITIONENS NUFLÖDE" [genom Henri Bergson]


Hjässans Hjärt-aspekt : TEOSOFI (eller annan panteism)


Hjässans Mag-aspekt : HYLOZOIK [byggd på Pytagoras]


Hjässans Köns-aspekt : ANDENS FENOMENOLOGI [enligt Hegel hur "världen upptäcker sig själv"]


Hjässans Bas-aspekt : AYUR-VEDA (inklusive Vedisk Astrologi)




TREDJE ÖGAT /PANN-CHAKRAT


Ögats Hjäss-aspekt : MONADOLOGI [genom Leibniz]


Ögats Öga-aspekt : LUCID DREAMING


Ögats Strup-aspekt : TAROT [inklusive Kabbala]


Ögats Hjärt-aspekt : MYSTICISM


Ögats Mag-aspekt : "FJÄRDE VÄGEN" [via Gurdjieff, Ouspensky osv]


Ögats Köns-aspekt : SURREALISM


Ögats Bas-aspekt : ANALYTISK PSYKOLOGI, särskilt ARKETYPLÄRA [Jungs kollektivt omedvetna]




STRUP-CHAKRAT


Strupens Hjäss-aspekt : SUFISM [snarast metoder inspirerade av]


Strupens Öga-aspekt : HERMENEUTIK [genom Gadamer och Ricoeur]


Strupens Strup-aspekt : NUMEROLOGI


Strupens Hjärt-aspekt : ACTOR-NETWORK THEORY (field of SCIENCE STUDIES)


Strupens Mag-aspekt : RELATIVISM (process av skiftande PARADIGM)


Strupens Köns-aspekt : SPRÅKSPEL [via Wittgenstein]


Strupens Bas-aspekt : EMPIRISM




HJÄRT-CHAKRAT


Hjärtats Hjäss-aspekt : ANTROPOSOFI (alternativt Martinus kosmologi)


Hjärtats Öga-aspekt : GOETHES FÄRGLÄRA


Hjärtats Strup-aspekt : DIALEKTIK (synteser)



Hjärtats Hjärt-aspekt : HEALING GENOM CHAKRANA



Hjärtats Mag-aspekt : KRISTENDOM (protestantisk, men skulle hellre närma mig katolsk i så fall)


Hjärtats Köns-aspekt : POLYTEISM (såsom hinduism, möjligtvis shinto, kanhända asatro)


Hjärtats Bas-aspekt : EKOSOFI [baserad på Naess]




SOLAR PLEXUS /MAG-CHAKRAT


Magens Hjäss-aspekt : SOLIPSISM


Magens Öga-aspekt : SJÄLV-HYPNOS + PERSONLIG TRANSFORMATION (knuten till vissa andra punkter här)


Magens Strup-aspekt : NEURO-LINGUISTIC PROGRAMMING (NLP)


Magens Hjärt-aspekt : EXISTENTIALISM [Sartres humanism]


Magens Mag-aspekt : NIHILISM


Magens Köns-aspekt : MYERS-BRIGGS 16 PERSONALITY TYPES


Magens Bas-aspekt : Varningar för KONSPIRATION AV BRÖDRASKAP [Anunnaki o dyl]




KÖNS-CHAKRAT


Könets Hjäss-aspekt : DUALISM (i viss mån TAOISM)


Könets Öga-aspekt : FENOMENOLOGI [varseblivningens metafysik]


Könets Strup-aspekt : (SOCIAL)KONSTRUKTIVISM


Könets Hjärt-aspekt : HEDONISTISK UTILITARISM


Könets Mag-aspekt : REAL SOCIAL DYNAMICS (RSD)


Könets Köns-aspekt : PSYKOANALYS


Könets Bas-aspekt : ASTROLOGI (västerländsk)




BAS /ROT-CHAKRAT


Basens Hjäss-aspekt : BUDDHISM (tibetansk)


Basens Öga-aspekt : UTANFÖR-KROPPEN-UPPLEVELSE


Basens Strup-aspekt : ALKEMI


Basens Hjärt-aspekt : DELTAGANDE OBSERVATION (antropologiska förhållningssätt)


Basens Mag-aspekt : SOCIAL-DARWINISM


Basens Köns-aspekt : BIG BANG (Universums expansion och sammandragning)


Basens Bas-aspekt : REINKARNATION






Merparten upptäckte jag mellan 1997-2003 (under min fjärde sjuårscykel från 21 till 28 års ålder). Det skedde såväl inne i universitetets korridorer som långt utanför.

Vissa lärosystem består i huvudsak av pragmatiska metoder, andra är närapå vetenskaper eller religioner, medan ytterligare varianter varnar för just de fenomen som de handlar om [något att tänka på för den som (inte) inser att "vi blir just det som vi tänker mest på"].

Vidare är det naturligtvis avgörande vems/vilkas presentationer och uttolkningar jag varit i kontakt med. Dock denna förteckning passar bättre att fokuseras på lärorna allmänt än på lärarna särskilt.

Vi anar likafullt att vi kan förstå fenomen fullkomligt olika utifrån olika ingångar. Betrakta följande som en personligt potentiell överblick snarare än en kollektivt färdig karta!









wWw

Inga kommentarer: