8 juli 2013

Gissar Svårare än Drömmen




Besöker min gamle lekkamrat Birger. Vi har inte setts sedan 80-talet, bara över facebook. Nu kommer jag hem till ett radhus där Birger tycks bo ensam. Men jag vet ju att han har både en liten dotter och en kvinna - kanhända en annan kvinna nu än från början? Jag får gissa vem det är som Birger lagade middag till igår [han visar på spisen vilken sallad han blandade ihop med vilka såser]. Helgarderar mig genom att gissa på alla alternativ först, men ändrar mig till slut resolut. Det måste vara en kvinna som Birger just träffat, eftersom den första bor i Norrland, och eftersom kompotten ser för avancerad ut för ett barn. Försöker motivera min enkla slutsats även inför den snygga damen som sitter vid samma köksbord som Birger nu. [Det här är ju en dröm.] Jag undrar ifall hon känner till vem Birgers damsällskap kan bestå i? Hon bara ler med ansiktet mitt i sitt sjusärdeles vackra hår.

Då får jag insikten och skäms en god smula. Måste ju vara hon själv som redan sitter här som är Birgers kvinna! Det är helt rätt. Då känner jag att de säkert vill älska strax, så jag börjar tänka på refrängen. Plockar med deras bordsunderlägg, fastän Birger bestämt förnekar att jag behöver ha bråttom alls. Medan jag knyter skorna i hallen får jag höra en tecknad signaturmelodi inifrån TV-rummet. Kan inte låta bli att kolla in, och där ligger de redan i sängen framför TV:n, fast med täcket lugnt över sig. Jag vill så gärna berätta om ett annat gammalt program jag kommit att tänka på, men stoppar mig.


I nästa scen är jag tillbaka ute i staden. Har fortfarande inte hämtat hem cykeln och/eller kärran som står låst ute i förorten. Kommer jag att få behålla jobbet ifall några visar sig ha snott den? [Javisst, för det är ju egentligen min andra kompis gamla cykel, och han har haft en ny i tjugofem år nu. Och kärran har blivit för stor för att ens kunna skjutsas i pappas bil, så där får de skylla sig själva att de gav mig fel karta.] I en senare scen promenerar jag tydligen åter bland radhusen. Pallar inga äpplen, men väl smultron och vinbär tar jag friskt av. Någonstans behövs kvistarna och vissa sura kärnor spottas ut. Det blir precis runt hörnan där Birger bor. Hoppas de har överseende med det...






fotnot : Birger heter egentligen inte Birger.

wWw

Inga kommentarer: