3 juni 2020

Somrig 1 : Slumrande Humlans Långfärd



med magen smått proppfull av sötaste luft

och benen så lätta längs snabbaste moln

min hunger känns tung som två humlor på håll



då slumrar i baksätet Beatles ackord

där blommigt bensinångor blandas med glass

tills instängda solstrålar spiller sitt regn



snart hundra mil bortom all luftmadrass-lukt

vi längtar ihjäl oss att återse slott

hur klibbiga kuddar får svalka på nytt



om guldrandig smak möter brunrutigt gräs

jag hoppar från land till land - nuddar ej filt

hörs lugnaste rock gunga hammock ihop







min kommentar till annans kommentar :

Personligen förknippar jag snarare ÅKSJUKA med lukterna av 1982 års bensin blandat med Nogger-glasspinnar (från fullt bemannade mackar). Eller kanske ännu mer karamellerna "mormors kuddar" ur reservfacket smakade på bilstolen för skolmogna barn.

Nå, hellre än själva åksjukan (som nog utspelade sig en marginell del av tiden) ville jag fånga en smula av allt det sköna sinnes-sammelsurium, som utspann sig längs 150-mila-färden i familjens bil..

..även fast det jämt var ännu skönare att komma fram, till ett av världens mest nordligt belägna hus :-) jo, som föreföll så ofantligt mycket mer än en stor vit vanlig villa.

Så en bild på blommande humla säger bara allt och ingenting (i princip som titeln "White Album" må göra).





0W0

Inga kommentarer: