5 juni 2020

A + B inte = 0


Aha, blodgruppernas relationer kan vara avgörande för covid spridning respektive motståndskraft!?!? Forskning och spekulationer möts för fullt - får förstås tas med nypor salt. Ger trots allt klarare bakgrund åt kurvornas avvikande mönster?!?!


Om A-gruppen är mest mottaglig för aktuella smittan, medan 0-gruppen mest benägen att vidareföra viruset utan själva påverkas lika mycket - hur blir det då med AB?? Mitt blod tillhör denna absolut sällsyntaste grupp = 5% av svenska invånare, ännu färre på övriga planeten.


AB tillhandahåller inga antikroppar mot vare sig A- eller B-influenser. Däremot A har antikroppar mot B och B antikroppar mot A, medan 0 är rustad mot bägge. Så låter som min kropp väldigt lätt skulle dra på sig infektioner? Nix, aldrig haft någon av de stora influensorna (såvitt jag känner till).


Snarare i en känd kost-bok har AB beskrivits som förbluffande tålig - kan stoppa i sig allt möjligt utan större konsekvenser. Nåväl, föda och virus är förvisso skilda fenomen. Dessutom ens faktiska hälsa beror mer på levnadsvanor och vitaminer osv, än på nedärvda förutsättningar, vill jag tro.



Likt förbannat himla intressant med dessa blodgruppers förmodade utvecklingshistoria..! Nästan halva världens befolkning tillhör 0-gruppen "jägarna". Närmare hälften hamnar i A-gruppen "jordbrukarna". I bästa fall slipper ofta B "bergsfolken" + AB "stadsmänniskorna" att stå i stridernas centrum så att säga??

 
För övrigt skulle jag få "oförskämt lätt" att ta emot blod, iom att AB förmår tillgodogöra sig alla gruppers. Däremot kan varken A, B eller 0 ta emot min sort (utan dödlig risk) - så ingen idé att jag blir blodgivare. Känns ju tråkigt, när jag väl började fundera på att bidra.. Bara andra AB kunde jag ge till, men de har ju redan relativt full tillgång.

 



0W0

Inga kommentarer: