14 december 2019

KalenderKaraktär 14 : Kurt Olssons Förfader

inspirerad av ohyggligt kul luckor
ur Kurt Olssons Jul 1990
kanske bästa kalendern någonsin
vari hans farfars farfars farfars far går igen
som här min fantasis röst ger en skruvad tolkning
delvis i Kurts egen stil :



Kurt, din unga kanalj!
Sänder härmed
ett tomt kort,
eftersom du likafullt tycks veta
vartenda ord som jag ruvar på.
Din så kallade julkalender
har mina öron slutligen skänkt sina blickar
som under århundradena varit förskonade
från sådan kakafoni av påhitt....
Den som köper tomtarna i säcken
får äta upp snöslask på annandagen.
Eller klarar du en enklare? :
Surt sa renen om nötterna
och gav kossan den sötaste klappen.
Om det blir skojigare för dig
så kan jag spela tramporgeln till...
Himla käckt!
Fast dina rebusar går väl blott ut
på att ställa dig in
hos folk och fä, främst henne med triangeln...
Nähä, ingalunda samma ting?
Klippa mallar ur mitt gamla mjölkpaket?
Akta kameramannen så inte nallarna...?
Jaja, tjata!!!
När nu Gun så sällan är förtjust i
att låta sig hängas i julgranen
sedan du limmade ihop grenarna galet
föreslår jag en smula vanlig
lugn & ro.
Sedär!
Nu kom ingen febertopp
redan före dopparedan....
Hade telefonsamtal härom decenniet
med Gert-Ove du vet
han som alltid gissar fel
fastän han alltid gissar rätt
Nåväl, vi kom fram till att du
unge Herr Olsson, i all din rutigaste vågkam
trots fräcka påflugenheter
samt påhittade brev
får ta hakan i egna händer
och sända program med samma yvigaste rakhet
ja, även framtidvis
försöka förgylla televisionsrutan
tills dess jag tröttnar
någon gång för flera sekler sedan.
Ack, här som endast
skulle ha stått ett
kort ordspråk...








0W0

Inga kommentarer: