15 december 2019

Astronaut 6 : Följsam Främling

från DRÖM imorse


Någon hade fortsatt på serien jag skrev
nästa dikt i utmärkt tolkad stil
publicerad på min sida


Någon hade gått på samma somriga stig
och skrattat hjärtligt åt mina tomtefrostiga fotspår
för här låg nu ett paket på stenen


Någon hade mixat ihop litterära ljudfiler
och skickat mig skivan
precis som jag brukade till andra


Någon hade jag flera halvrimliga uppslag om
vem det kunde tänkas röra sig om
men ni alla tycktes ha alibi


Någon hade jag älskat att brevväxla med
som kom ihåg alltför spännande detaljer jag nästan glömt
såvitt det inte var stoft som personen drömt


Någon hade vaknat och klivit ned från min loftsäng
men det var uppenbarligen inte jag
för nu svävade jag mot madrassen på rygg


Jag hade äntligen slagit upp ögonen
för nu gick jag målmedvetet ned längs stegpinnarna
med egen kraft rakt mot byrålådan


Jag hade tydligen varken vaknat första eller andra gången
för här ligger jag trevligt överraskad kvar
och försöker minnas vem det var som skrev vad






 (inräknas även som Rondell 6 : Textens Tillflöde)


0W0

Inga kommentarer: