4 december 2019

Astronaut 10 : ej längre Jordnära Jobb


dröm från inatt, som jag tolkar dess fenomen ikväll


när jag kom till jobbet
hade de uppenbarligen infört
runda gummiplattor som kunde sväva
ja, var ämnade att rentav flyga
högt mot snömolnen
varifrån vi förväntades
dela ut tidningarna och postpaketen
nuförtiden
sittande såväl som stående
fast icke framgick
huruvida man skulle landa och lyfta och landa och lyfta
stup i sekunden eller
helt enkelt droppa ned
varenda försändelse pricksäkert
ovanifrån
få brevlådorna att öppna sig
inför budord
jag inte ens tror på
nå, fattade nu varför
det hippa, halvbekanta paret kommit farande
på sin dubbel-sitsiga platta
parallellt med
just den höghuslängan
jag gick i förra decenniet
innan villabackarna, dock nu
när vi visat oss vara jobbarkompanjoner
behövde jag knappast ångra mig ha berättat
för dem om andra kärlekspar
jag känt
eller så var det precis
vad som borde ha hemlighållits
här ombord
osänt







0W0

Inga kommentarer: