4 juli 2019

Sommarlov # 3 : Serie jag nästan Glömt mig sett

Brendon Chase, på svenska kallad Det Stora Skogsäventyret,
sändes här -84 på torsdagar i sommarmorgonens television



mindes naturligtvis blott
signaturen med flöjt & horn
till superfina skogsglimtar
där tre bortrymda bröder
höll hus och fiskade hjortar
eller vad de nu hittade på
fast hur oerhört brittiskt det hela
var med kärvaste husmödrar
och skojfriska farbröder och
krocket och allt
kunde jag knappast ha grepp om
som halvt urban åttaåring
vad det lantliga 20-talet ville säga
bara en långtråkig känsla av
uppblåst äventyrlighet
i deras land sändes
serien ursprungligen just när
Lennon fick lämna jorden
och mellanbrodern John
ser misstänkt lik ut någon kusin
till Potter om Harry varit född då
fast jag rentav hade glömt hans glasögon
såg inom mig
betydligt äldre bröder
om än inga bedrövligt vuxna
som hos Professor Drövel
kan i bästa fall ha piggnat till
efter några somriga torsdagar
och börjat inse det smått storslagna
hos dessa mysiga överlevnader
i väntan på
nästa morgons hajk
kanske plugga djur
jo, läsa tisdagars riktiga bok
som en skugga av skolan
långt innan toffelhjältar fått tokiga solstolar
eller eljest åtminstone ha erhållit
Lewis & Galways allvarliga lilla trall
att bära med oss
längs de klippta grässlänterna
på gammal väg mot
nya bollrekord





0W0

Inga kommentarer: