22 november 2018

Kramdjur Ånyo

såsom nutida intermezzo 4 till serien Barndoms Butiker

baserat på en nylig dröm
närmare bestämt från "imorgon"




med ens sitter de här
i främmande glasdisk
både björnen och hunden ihop
likt en dublett till mina älsklingar därhemma
runt fyrtio år senare
som om konceptet blivit bekräftat
att deras kroppar existerar offentligt
för inte bara mig att få
krama då
innan de blev begagnade
dock icke inpaketerade
medan jag aldrig var med
under handlandet av
denna nalle och hund, hur de kunde
komma att ge
sällskap igen åt
även sina mjuka kusiner
eller orsaka svartsjuka
kanske feber
hursomhelst får jag inte låta
tillfället glida ur händerna
eller kramarna ur
drömmens känsla
fastän de kostar många dollar
hinner inte få grepp om vad det blir på svenska
men jag fortsätter prata engelska med expediten
trots att hon uppenbarligen behärskar göteborgska
på sitt polsk-persiska vis
saknar jag klar aning
om var den här butiken
sannerligen ligger
huruvida jag är på resa
trots att sandlådans gungor är hemma
medan jag glömt
vovvens rosettsnöre
och björnkompis halsband
dessutom bär
tygvarelserna nu
varsin malplacerad huvudbonad
virade tätt och på tok för blomstrande brokiga
som jag har lika lätt som
svårt att föreställa mig
dem ursprungligen ha
måstat burit
månde en ny uppsättning retro
tryggt sydd i barnatro
eller helt enkelt
så befinner vi oss
fortfarande i sjuttiotalet
och känner dess sista
ögonblick vakna






0W0

Inga kommentarer: