25 november 2018

Barndoms Butik # 15 : (Herr)Frisören

nyklippt version 
och återspegling av belägenhet 1978-82 
= min omskrivna text till den långt äldre visan SkogsFlanören
som Snoddas sjöng med ursprungliga ord som kan beskådas här före :
http://textarkivet.atspace.cc/skogsfla.htm 




Jag är en gosse från en stadsdel kallad Högsbohöjd
Längs huvudstråket små butiker finns för folkets fröjd
Vi passerar den med SKOR, tar tre asfalt-trappsteg stort
förbi Tobakshandeln, bort där hår än gror...

....före dörren till FRISÖR
är jag icke på humör
att få klippning som sig bör
Pannan känns som gjord av smör
när jag hör maskinen surra kring nåns skägg


Istället damfrisörskan får jag följa till med mor
Man lyckas bättre där befria mig från orons klor??
Trots att tanterna fått strut, ja ser halv-verkliga ut!
sitter gossen snällt och ler åt sprayflask-sprut...

....hur snabbt lugna klipp beströr
mig med rytmer, minns skön kör
från kassettband som vi kör
vill jag bli magnetisör?!?
mens tapetblommorna växer på var vägg


Nu har han mognat fem säsonger, går till skolan stolt strax
och nästan själv jag törs besöka ljus salong mörk sax
Bort till farbrorn nytt försök - känns ju smidigt, inget spök!
Bläddrar tyst Fantomen ; väntan upp i rök...

Någon kund har bred parlör
Annan öron hellre gör
Nog har skiftat min kulör?!
Oui, han kan sin sekatör
Vi sparar liten bit - vill knappast bli helt snagg
fast alltjämt som att gå till vår- från vinterplagg




0W0

Inga kommentarer: